Historical consciousness in thе focus of public discussion
DOI:
https://doi.org/10.51216/Keywords:
historical consciousness, state ideology, mythologization of history, historical sacredness.Abstract
The research is devoted to the analysis of three approaches to the content of historical consciousness that have been formed in society and compete with each other in their desire for dominance. Proponents of historical nihilism are going to be influenced by consideration that excessive immersion in History prevents addressing to pressing problems, hinders the formation of the new. Representatives of historical scientism advocate the deideologization of historical knowledge, for its variability and openness to a critical approach. Historical sacrality is manifested in the fact that certain symbols of the past are endowed with a sacred status, which serves as a way to consolidate the people and mobilize their forces. These three positions find their supporters in all strata of society, including among the authorities. The study concludes that in modern conditions it is the historical sacrality that should become the ideological core of the state project that forms an adequate attitude of citizens to the preservation of historical memory. At the same time, the author warns that the use of sacred symbols of our history in the educational process, media activities and artistic creativity should exclude formalism and vulgarity.
Downloads
References
1. Ключевский, В. О. Сочинения. В 9 т. Т. 9. Материалы разных лет / В. О. Ключевский ; под ред. В. Л. Янина. – Москва : Мысль, 1990. – 525 с. – Текст : непосредственный.
2. Маркс, К. Восемнадцатое брюмера Луи Бонапарта / К. Маркс. – Текст : непосредственный // Маркс К., Энгельс Ф. Сочинения. – Москва : Политиздат, 1957. – Т. 8. – С. 115–217.
3. Ницше, Ф. О пользе и вреде истории для жизни. Сумерки кумиров, или Как философствовать молотом. О философах. Об истине и лжи во вненравственном смысле : пер. с нем. / Ф. Ницше. – Минск : Харвест, 2003. – 384 с. – ISBN 985-13-1221-5. – Текст : непосредственный.
4. Лотман, Ю. М. Беседы о русской культуре : быт и традиции русского дворянства (XVIII – начало XIX века) / Ю. М. Лотман. – 2-е изд., доп. – Санкт-Петербург : Искусство-СПб, 1999. – 415 с. – ISBN S-210-01468-1. – Текст : непосредственный.
5. Аристова, Е. В. Реформы образования в Великобритании / Е. В. Аристова. – Текст : электронный // Экономический анализ : теория и практика. ‒ 2011. ‒ № 38 (245). ‒ С. 63–67. ‒ URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=16996724 (дата обращения: 20.05.2022).
6. Барабанов, В. В. История как учебный предмет в современной социокультурной ситуации России / В. В. Барабанов. – Текст : непосредственный // Вестник Герценовского университета. ‒ 2010. – № 1 (75). ‒ С. 64–70.
7. Битюков, К. О. Историческое образование в школах Европы / К. О. Битюков, М. С. Ерохина. – Текст : электронный // Метаморфозы истории. ‒ 2002. ‒ № 2. ‒ С. 293–304. ‒ URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=19120654 (дата обращения: 20.05.2022).
8. Браницкий, В. В. Историческое сознание современной студенческой молодежи: социологический аспект / В. В. Браницкий. – Текст : непосредственный // Среднерусский вестник общественных наук. ‒ 2017. ‒ Т. 12. – № 5. ‒ С. 263–269.
9. Беклямишев, В. О. «Назад в будущее»: образы модернизационных реформ в коллективной памяти россиян / В. О. Беклямишев. – Текст : непосредственный // Управленческое консультирование. ‒ 2017. ‒ № 2. ‒ С. 95–102.
10. Конорев, С. В. Исторический миф в современном российском обществе: происхождение и социокультурная роль / С. В. Конорев. – Текст : непосредственный // Кризисы переломных эпох в исторической памяти / под. ред. Л. П. Репиной. – Москва : ИВИ РАН, 2012. – ISBN 978-5-94067-365-1. – С. 325–333.
11. Фиц, М. Обучение истории в современной Польше / М. Фиц. – Текст : электронный // Проблемы современного образования. – 2014. – № 1. – С. 86–96. – URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=21315831& (дата обращения: 20.05.2022).
12. Давидсон, А. Б. История – поле битв. И примирений / А. Б. Давидсон. – Текст : непосредственный // Новая и новейшая история. – 2015. – № 2. – С. 44–54.
REFERENCES
1. Klyuchevsky V.O. Sochineniya [Writings]. Moscow, Mysl’ Publ., 1990, vol. 9, 525 p. (In Russian).
2. Marx K. Vosemnadtsatoe bryumera Lui Bonaparta [The eighteenth brumaire of Louis Bonaparte]. Marx K., Engels F. Writings. Moscow, Politizdat Publ., 1957, vol. 8, pp. 115–217. (In Russian).
3. Nietzsche F. O pol’ze i vrede istorii dlya zhizni. Sumerki kumirov, ili kak filosofstvovat’ molotom. O filosofakh. Ob istine i lzhi vo vnenravstvennom smysle [On the benefits and harms of history for life. Twilight of idols, or How to philosophize with a hammer. About
philosophers. On Truth and Lies in an Extramoral Sense]. Minsk, Harvest Publ., 2003, 384 p. (In Russian).
4. Lotman Yu.M. Besedy o russkoi kul’ture: byt i traditsii russkogo dvoryanstva (XVIII – nachalo XIX veka [Talks about Russian culture: life and traditions of the Russian nobility (18th – early 19th centuries)]. St. Petersburg, Art-SPb Publ., 1999, 415 p. (In Russian).
5. Aristova E.V. Reformy obrazovaniya v Velikobritanii [Education reforms in the UK]. Ekonomicheskii analiz: teoriya i praktika [Economic Analysis: Theory and Practice]. 2011, no. 38 (245), pp. 63–67. (In Russian). Available at: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=16996724 (accessed: 20.05.2022).
6. Barabanov V.V. Istoriya kak uchebnyi predmet v sovremennoi sotsiokul’turnoi situatsii Rossii [History as a subject in the modern socio-cultural situation in Russia]. Vestnik Gertsenovskogo universiteta [Bulletin of Herzen University], 2010, no. 1 (75), pp. 64–70. (In Russian).
7. Bityukov K.O. Istoricheskoe obrazovanie v shkolakh Evropy [Historical education in European schools]. Metamorfozy istorii [Metamorphoses of history], 2002, no. 2, pp. 293–304. (In Russian). Available at: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=19120654 (accessed: 20.05.2022).
8. Branitsky V.V. Istoricheskoe soznanie sovremennoi studencheskoi molodezhi: sotsiologicheskii aspect [Historical consciousness of modern student youth: a sociological aspect]. Srednerusskii vestnik obshchestvennykh nauk [Central Russian Bulletin of Social Sciences], 2017, vol. 12, no. 5, pp. 263–269. (In Russian).
9. Beklyamishev V.O. “Nazad v budushchee”: obrazy modernizatsionnykh reform v kollektivnoi pamyati rossiyan [“Back to the Future”: Images of Modernization Reforms in the Collective Memory of Russians]. Upravlencheskoe konsul’tirovanie [Management Consulting], 2017, no. 2, pp. 95–102. (In Russian).
10. Konorev S.V. Istoricheskii mif v sovremennom rossiiskom obshchestve: proiskhozhdenie i sotsiokul’turnaya rol’ [Historical myth in modern Russian society: origin and socio-cultural role]. Krizisy perelomnykh epoch v istoricheskoi pamyati [Crises of Critical Epochs in Historical Memory]. Moscow, IVI RAN Publ., 2012, pp. 325–333. (In Russian).
11. Fitz M. Obuchenie istorii v sovremennoi Pol’she [Teaching history in modern Poland]. Problemy sovremennogo obrazovaniya [Problems of Modern Education], 2014, no. 1, pp. 86–96. (In Russian). Available at: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=21315831& (accessed: 20.05.2022).
12. Davidson A.B. Istoriya – pole bitv. I primerenii [History is a battlefield. And reconciliations]. Novaya i noveishaya istoriya [Modern and Recent History], 2015, no. 2, pp. 44–54. (In Russian).
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.