Archpriest G. V. Florovsky and K. N. Leontiev: the religious origin of “Byzantinism” in the cultural and historical process and the first prerequisites for neopatristic synthesis

Authors

  • Georgiy V. Pautov, Master of Theology, PhD Student Faculty of Theology Orthodox St. Tikhon’s Humanitarian University Theology Orthodox St. Tikhon’s Humanitarian University, 6 Lichov Pereulock, Moscow, Russia. Автор https://orcid.org/0000-0001-5798-3907

DOI:

https://doi.org/10.51216/2687-072X_2025_1_41-66

Keywords:

Leontiev’s Byzantinism, Florovsky’s neopatristic synthesis, cultural and historical ideal of Russia, criticism of Slavophilism, ideology of Eurasianism.

Abstract

The article raises the topical issue of the existence of a probable connection between the idea of the cultural-historical ideal (Byzantine Orthodoxy) of the Russian nation, which was developed by G. V. Florovsky in the Eurasian period of his work, and the “Byzantinism” of K. N. Leontiev. The methodological basis for this study was mainly the means of comparative analysis of the works of these authors and the scientific synthesis of the obtained theoretical provisions and ideas. It is emphasized that the issue raised is of interest in the context of modern studies interpreting the Eurasian period as the basis for the process of forming the concept of neopatristic synthesis, in which Florovsky relied on the idea of returning to the tradition of Byzantine patristic theology.

It has been established that Leontiev’s conceptual ideas were present in Eurasianism, where they received a unique interpretation, including from one of the leaders of the movement, Florovsky, in terms of criticism of European rationalism and Slavophilism, as well as an appeal to the thought of A. I. Herzen.

It is shown that the idea of a genuine cultural and historical ideal of the Russian nation developed by Florovsky was similar in its specificity to the religious principle of Leontiev’s Byzantinism. A hypothesis is put forward and reasoned that Florovsky could have paid attention to the religious principle of Leontiev’s Byzantinism under the influence of V. S. Solovyov, as well as in connection with the apolitical nature of his views, which manifested itself when understanding the causes and consequences of the Russian revolution of 1917.

As a result, it is demonstrated that, compared to other Eurasianists, Florovsky’s ideas were the closest to Leontiev’s concept of Byzantinism. Moreover, it seems that it was precisely this concept that formed the basis of Florovsky’s thought about the need to create a new synthetic philosophy, definitely reminiscent of his future concept of neopatristic synthesis.

For citation: Pautov G. V. Archpriest G. V. Florovsky and K. N. Leontiev: the religious origin of “Byzantinism” in the cultural and historical process and the first prerequisites for neopatristic synthesis DOI: 10.51216/2687‑072Х_2025_1_41-66. EDN: WAKYSI // Theological Collection of Tambov Theological Seminary. 2025, no. 1 (30). P. 41–66. (In Russian)

Downloads

Download data is not yet available.

References

Список источников

1. Зеньковский В. В. Русские мыслители и Европа. Париж : YMCA PRESS, 1926. 282 с.

2. Леонтьев К. Н. Византизм и славянство // Полное собрание сочинений и писем : в 12 т. Санкт-Петербург : Владимир Даль, 2005а. Т. 7, кн. 1. С. 300-443.

3. Леонтьев К. Н. Восток, Россия и славянство. Москва : Республика, 1996. 799 с.

4. Леонтьев К. Н. Кто правее? // Полное собрание сочинений и писем : в 12 т. Санкт-Петербург : Владимир Даль, 2005b. Т. 8, кн. 2. C. 57-179.

5. Леонтьев К. Н. Национальная политика как орудие всемирной революции // Полное собрание сочинений и писем : в 12 т. Санкт-Петербург : Владимир Даль, 2005c. Т. 8, кн. 1. С. 497-548.

6. Леонтьев К. Н. Средний европеец как идеал и орудие всемирного разрушения // Константин Леонтьев. Славянофильство и грядущие судьбы России. Москва : Институт русской цивилизации (РОССПЭН), 2010. С. 198-267.

7. Леонтьев К. Н. Четыре письма с Афона // Полное собрание сочинений и писем : в 12 т. Санкт-Петербург : Владимир Даль, 2005d. Т. 7, кн. 1. С. 131-175.

8. Переписка Г. В. Флоровского с Н. С. Трубецким (1921-1924) // Россия XXI. 2002. № 5. С. 166-199.

9. Письма Г. В. Флоровского П. П. Сувчинскому (1922-1923) // Ежегодник Дома русского зарубежья имени Александра Солженицына. Москва : Дом русского зарубежья имени Александра Солженицына, 2011. С. 539-573.

10. Савицкий П. Н. Два мира // На путях. Утверждение евразийцев. Москва ; Берлин : Геликон, 1922. С. 9-26.

11. Соловьев В. С. Национальный вопрос в России. Выпуск второй. 1888-1891 // Собрание сочинений : в 10 т. 2-е изд. Санкт-Петербург : Книгоиздательское Товарищество «Просвещение», [1912]. Т. 5. 1883-1892. С. 157-401.

12. Соловьев В. С. Памяти К. Н. Леонтьева // К. Н. Леонтьев: Pro et wntra : [в 2 кн.]. Санкт-Петербург : РХГИ, 1995. Кн. 1. С. 20-26.

13. Флоровская К. И. Леонтьев как предшественник евразийства // Евразийская хроника. Прага : [б.и.], 1924. Вып. 1. С. 16-35.

14. Флоровский Г. В. Вечное и преходящее в учении русских славянофилов // Из прошлого русской мысли. Москва : Аграф, 1998а. С. 31-51.

15. Флоровский Г. В. Вселенское предание и славянская идея // Из прошлого русской мысли. Москва : Аграф, 1998b. С. 256-264.

16. Флоровский Г. В. Два Завета // Вера и культура. Санкт-Петербург : РХГИ, 2002. С. 165-181.

17. Флоровский Г. В. Евразийский соблазн // Из прошлого русской мысли. Москва : Аграф, 1998c. С. 311-343.

18. Флоровский Г. В. О народах не-исторических // Из прошлого русской мысли. Москва : Аграф, 1998d. С. 87-103.

19. Флоровский Г. В. О патриотизме праведном и греховном // Из прошлого русской мысли. Москва : Аграф, 1998e. С. 132-165.

20. Флоровский Г. В. Письмо к П. Б. Струве о евразийстве // Из прошлого русской мысли. Москва : Аграф, 1998f. С. 124-131.

21. Флоровский Г. В. Православная восточная церковь // Свидетельство истины. Санкт-Петербург : Духовное наследие, 2017. С. 346-353.

22. Флоровский Г. В. Пути Русского богословия. Москва : Институт русской цивилизации, 2009. 848 с.

23. Флоровский Г. В. Хитрость разума // Из прошлого русской мысли. Москва : Аграф, 1998g. С. 57-67.

24. Florovsky G. V. Patristics and Modern Theology // Proces-verbaux du premier Congres de Theologie Orthodoxe a Athenes. 29 Novembre -6 Decembre 1936. Athenes : Pyrsos, 1939. Р. 279-283.

Список литературы

1. Бесчетнова Е. В. Диалог Вл. Соловьева и К. Н. Леонтьева : проблема бытия России. Москва : Высшая школа экономики, 2014. 169 с.

2. Вахитов Р. Р. Другая Евразия : образ Византии у евразийцев 1920-х годов (П. Н. Савицкий) // Филаретовский альманах. 2024. № 20. С. 113-122.

3. Глазков А. П. Историософия Г. В. Флоровского и социальное служение : от евразийства к неопатрическому синтезу // Власть. 2010. № 8. С. 26-30.

4. Гревцова Е. С. Философия культуры А. И. Герцена и К. Н. Леонтьева (сравнительный анализ). Москва : Российский университет дружбы народов, 2000. 142 с.

5. Дубоносов А. А. «Будет или не будет Великая Россия, а православным надо во всяком случае быть» : к вопросу о дихотомии «Россия - Европа» в историософских взглядах Г. В. Флоровского «евразийского» периода его творчества // Вестник Православного Свято-Тихоновского государственного университета. Сер. 2: История. История Русской Православной Церкви. 2023. Вып. 113. С. 83-100.

6. Ермишин О. Т. Евразийский период Флоровского // Георгий Васильевич Флоровский. Москва : Политическая энциклопедия (РОССПЭН), 2017. С. 80-89.

7. Косик В. И. Константин Леонтьев: размышления на славянскую тему. Москва : Зерцало, 1997. 240 с.

8. Лихоманов И. В. «Восточный проект» К. Н. Леонтьева и евразийство // Идеи и идеалы. 2016. Т. 8, № 2 (28). С. 138-151.

9. Маслин М. А. Константин Леонтьев и евразийство. Уроки русского консерватизма // Тетради по консерватизму. Москва : Институт социальноэкономических и политических исследований, 2014. № 1 (3). С. 39-53.

10. Медоваров М. В. Статья Клавдии Флоровской «Леонтьев как предшественник евразийства» // Русско-Византийский вестник. 2021. № 4 (7). С. 137-152.

11. Рабкина Н. А. «Византизм» Константина Леонтьева // История СССР. 1991. № 6. C. 28-44.

12. Сеньчукова М. С. Философско-теологические основания неопатристического синтеза Г. Флоровского // Вестник Российского университета дружбы народов. Философия. 2008. № 1. С. 85-91.

13. Сильвестров С. В. «Евразийская тема» в раннем творчестве К. Н. Леонтьева // Вестник Челябинского государственного университета. 2008. № 13. С. 19-33.

14. Соболев А. В. К вопросу о внутренних трениях и противоречиях в евразийстве 1920-х годов // Россия XXI. 2002. № 5. С. 166-199.

15. Фудель И., свящ. К. Леонтьев и Вл. Соловьев в их взаимных отношениях // К. Н. Леонтьев: Pro et сопПа : [в 2 кн.]. Санкт-Петербург : Российский христианский гуманитарный институт, 1995. Кн. 1. С. 393-408.

REFERENCES

List of Sources

1. Zenkovsky V. V. Russkie mysliteli i Evropa [Russian thinkers and Europe]. Paris, YMCA PRESS Publ., 1926, 282 p. (In Russian).

2. Leontiev K. N. Vizantizm i slavyanstvo [Byzantium and Slavdom]. Polnoe sobranie sochinenii i pisem [Complete works and letters]. St. Petersburg, Vladimir Dal Publ., 2005a, vol. 7 (1), pp. 300-443. (In Russian).

3. Leontiev K. N. Vostok, Rossiya i slavyanstvo [East, Russia and Slavdom]. Moscow, Respublika Publ., 1996, 799 p. (In Russian).

4. Leontiev K. N. Kto pravee? [Who is more right?]. Polnoe sobranie sochinenii i pisem [Complete works and letters]. St. Petersburg, Vladimir Dal Publ., 2005b, vol. 8 (2), pp. 57-179. (In Russian).

5. Leontiev K. N. Natsional’naya politika kak orudie vsemirnoi revolyutsii [National policy as an instrument of world revolution]. Polnoe sobranie sochinenii ipisem [Complete works and letters]. St. Petersburg, Vladimir Dal Publ., 2005c, vol. 8 (1), pp. 497-548. (In Russian).

6. Leontiev K. N. Srednii evropeets kak ideal i orudie vsemirnogo razrusheniya [The average European as an ideal and instrument of world destruction]. Konstantin Leont’ev. Slavyanofil’stvo i gryadushchie sud’by Rossii [Konstantin Leontiev. Slavophilism and the future fate of Russia]. Moscow, Institute of Russian Civilization (ROSSPEN) Publ., 2010, pp. 198-267. (In Russian).

7. Leontiev K. N. Chetyre pis’ma s Afona [Four Letters from Athos]. Polnoe sobranie sochinenii ipisem [Complete works and letters]. St. Petersburg, Vladimir Dal Publ., 2005d, vol. 7 (1), pp. 131-175. (In Russian).

8. Perepiska G. V. Florovskogo s N. S. Trubetskim (1921-1924) [Correspondence of G. V. Florovsky with N. S. Trubetskoy (1921-1924)]. Rossiya XXI [Russia XXI]. 2002, no. 5, pp. 166-199. (In Russian).

9. Pis’ma G. V. Florovskogo P. P. Suvchinskomu (1922-1923) [Letters of G. V. Florovsky to P. P. Suvchinsky (1922-1923)]. Ezhegodnik doma russkogo zarubezh’ya imeni Aleksandra Solzhenitsyna [Yearbook of the Alexander Solzhenitsyn House of Russia Abroad]. Moscow, Alexander Solzhenitsyn House of Russia Abroad Publ., 2011, pp. 539-573. (In Russian).

10. Savitsky P. N. Dva mira [Two worlds]. Na putyakh. Utverzhdenie evraziitsev [On the path. The establishment of the Eurasians]. Moscow, Berlin, Helikon Publ., 1922, pp. 9-26. (In Russian).

11. Soloviev V. S. Natsional’nyi voporos v Rossii. Vypusk vtoroi. 1888-1891 [The national question in Russia. Second edition. 1888-1891]. Sobranie sochinenii [Collected Works]. St. Petersburg, Book Publishing Company “Prosveshchenie” Publ., [1912], vol. 5, 1883-1892, pp. 157-401. (In Russian).

12. Soloviev V. S. Pamyati K. N. Leont’eva [In Memory of K. N. Leontiev]. K. N. Leont’ev: Pro et contra [K. N. Leontiev: Pro et contra]. St. Petersburg, RHGI Publ., 1995, vol. 1, pp. 20-26. (In Russian).

13. Florovskaya K. I. Leont’ev kak predshestvennik evraziistva [Leontiev as a predecessor of Eurasianism]. Evraziiskaya khronika [Eurasian Chronicle]. Prague, 1924, issue 1, pp. 16-35. (In Russian).

14. Florovsky G. V. Vechnoe i prekhodyashchee v uchenii russkikh slavyanofilov [The eternal and the transient in the teachings of the Russian Slavophiles]. Iz proshlogo russkoi mysli [From the Past of Russian Thought]. Moscow, Agraf Publ., 1998a, pp. 31-51. (In Russian).

15. Florovsky G. V. Vselenskoe predanie i slavyanskaya ideya [The ecumenical tradition and the Slavic idea]. Iz proshlogo russkoi mysli [From the Past of Russian Thought]. Moscow, Agraf Publ., 1998b, pp. 256-264. (In Russian).

16. Florovsky G. V. Dva Zaveta [Two Testaments]. Vera i kul’tura [Faith and Culture]. St. Petersburg, RHGI Publ., 2002, pp. 165-181. (In Russian).

17. Florovsky G. V. Evraziiskii soblazn [The Eurasian temptation]. Iz proshlogo russkoi mysli [From the Past of Russian Thought]. Moscow, Agraf Publ., 1998c, pp. 311-343. (In Russian).

18. Florovsky G. V. O narodakh ne-istoricheskikh [On non-historical peoples]. Iz proshlogo russkoi mysli [From the Past of Russian Thought]. Moscow, Agraf Publ., 1998d, pp. 87-103. (In Russian).

19. Florovsky G. V. O patriotizme pravednom i grekhovnom [On righteous and sinful patriotism]. Iz proshlogo russkoi mysli [From the Past of Russian Thought]. Moscow, Agraf Publ., 1998e, pp. 132-165. (In Russian).

20. Florovsky G. V. Pis’mo k P. B. Struve o evraziistve [Letter to P. B. Struve on Eurasianism]. Iz proshlogo russkoi mysli [From the Past of Russian Thought]. Moscow, Agraf Publ., 1998f, pp. 124-131. (In Russian).

21. Florovsky G. V. Pravoslavnaya vostochnaya tserkov’ [The Orthodox Eastern Church]. Svidetel’stvo istiny [Testimony of Truth]. St. Petersburg, Spiritual Heritage Publ., 2017, pp. 346-353. (In Russian).

22. Florovsky G. V. Puti russkogo bogosloviya [Paths of Russian Theology]. Moscow, Institute of Russian Civilization Publ., 2009, 848 p. (In Russian).

23. Florovsky G. V. Khitrost’ razuma [The cunning of reason]. Iz proshlogo russkoi mysli [From the Past of Russian Thought]. Moscow, Agraf Publ., 1998g, pp. 57-67. (In Ruassian).

24. Florovsky G. V. Patristics and Modern Theology. Proces-verbaux du premier Congres de Theologie Orthodoxe a Athenes. 29 Novembre - 6 December 1936. Athenes, Pyrsos, 1939, pp. 279-283. (In English).

References

1. Beschetnova E. V. Dialog Vl. Solovieva i K. N. Leont’eva:problema bytiya Rossii [Dialogue of Vl. Solovyov and K. N. Leontiev: the problem of Russia’s existence]. Moscow, Higher School of Economics Publ., 2014, 169 p. (In Russian).

2. Vakhitov R. R. Drugaya Evraziya: obraz Vizantii u evraziitsev 1920-kh godov (P. N. Savitskii) [Another Eurasia: the image of Byzantium among the Eurasians of the 1920s (P. N. Savitsky)]. Filaretovskii al’manakh [Filaret Almanac]. 2024, no. 20, pp. 113-122. (In Russian).

3. Glazkov A. P. Istoriosofiya G. V. Florovskogo i sotsial’noe sluzhenie: ot evraziistva k neopatricheskomu sintezu [Historiosophy of G. V. Florovsky and social service: from Eurasianism to neo-patric synthesis]. Vlast’ [Power]. 2010, no. 8, pp. 26-30. (In Russian).

4. Grevtsova E. S. Filosofiya kul’tury A. I. Gertsena i K. N. Leont’eva (sravnitel’nyi analiz) [Philosophy of culture of A. I. Herzen and K. N. Leontiev (comparative analysis)]. Moscow, Peoples’ Friendship University of Russia Publ., 2000, 142 p. (In Russian).

5. Dubonosov A. A. “Budet ili ne budet Velikaya Rossiya, a pravoslavnym nado vo vsyakom sluchae byt’”: k voprosu o dikhotomii “Rossiya - Evropa” v istoriosofskikh vzglyadakh G. V. Florovskogo “evraziiskogo” perioda ego tvorchestva [“Whether there will be a Great Russia or not, we must in any case be Orthodox”: on the issue of the dichotomy “Russia - Europe” in the historiosophical views of G. V. Florovsky of the “Eurasian” period of his work]. Vestnuk Pravoslavnogo Svyato-Tikhonovskogo gosudarstvennogo universiteta [Bulletin of the Orthodox St. Tikhon’s State University]. Series 2: History. History of the Russian Orthodox Church, 2023, issue 113, pp. 83-100. (In Russian).

6. Ermishin O. T. Evraziiskii period Florovskogo [Florovsky’s Eurasian Period]. Georgii Vasil’evich Florovskii [Georgy Vasilyevich Florovsky]. Moscow, Political Encyclopedia (ROSSPEN) Publ., 2017, pp. 80-89. (In Russain).

7. Kosik V. I. Konstantin Leont’ev: razmyshleniya na slavyanskuyu temu [Konstantin Leontiev: reflections on the Slavic theme]. Moscow, Zertsalo Publ., 1997, 240 p. (In Russian).

8. Likhomanov I. V. “Vostochnyi proekt” K. N. Leont’eva i evraziistvo [K. Leontiev’s “Eastern Project” and Eurasianism]. Idei i idealy [Ideas and Ideals]. 2016, vol. 8, no. 2 (28), pp. 138-151. (In Russain).

9. Maslin M. A. Konstantin Leont’ev i evraziistvo. Uroki russkogo konservatizma [Konstantin Leontiev and Eurasianism. Lessons of Russian conservatism]. Tetradipo konservatizmu [Notebooks on Conservatism]. Moscow, Institute of Social, Economic and Political Research Publ., 2014, no. 1 (3), pp. 39-53. (In Russian).

10. Medovarov M. V. Stat’ya Klavdii Florovskoi “Leont’ev kak predshestvennik evraziistva [Article by Klavdia Florovskaya “Leontiev as a predecessor of Eurasianism”]. Russko-vizantiiskii vestnik [Russian-Byzantine Bulletin]. 2021, no. 4 (7), pp. 137-152. (In Russian).

11. Rabkina N. A. “Vizantizm” Konstantina Leont’eva [“Byzantinism” of Konstantin Leontiev]. Istoriya SSSR [History of the USSR]. 1991, no. 6, pp. 28-44. (In Russian).

12. Senchukova M. S. Filosofsko-teologicheskie osnovaniya neopatristicheskogo sinteza G. Florovskogo [Philosophical and theological foundations of G. Florovsky’s neopatristic synthesis]. Vestnik Rossiiskogo universiteta druzhby narodov [Bulletin of the Peoples’ Friendship University of Russia]. Philosophy, 2008, no. 1, pp. 85-91. (In Russian).

13. Silvestrov S. V. “Evraziiskaya tema” v rannem tvorchestve K. N. Leont’eva [“Eurasian Theme” in K. N. Leontiev’s early works]. Vestnik Chelyabinskogo gosudarstvennogo universiteta [Bulletin of the Chelyabinsk State University]. 2008, no. 13, pp. 19-33. (In Russian).

14. Sobolev A. V. K voprosu o vnutrennikh treniyakh i protivorechiyakh v evraziistve 1920-kh godov [On the issue of internal frictions and contradictions in Eurasianism in the 1920s]. Rossiya XXI [Russia XXI]. 2002, no. 5, pp. 166-199. (In Russian).

15. Fudel I., Priest K. Leont’ev i Vl. Solov’ev v ikh vzaimnykh otnosheniyakh [K. Leontiev and Vl. Soloviev in their mutual relations]. K. N. Leont’ev: Pro et contra. [K. N. Leontiev: Pro et contra]. St. Petersburg, Russian Christian Humanitarian Institute Publ., 1995, book 1, pp. 393-408. (In Russian).

Downloads

Published

2025-04-04

Issue

Section

Theology and religious philosophy

Categories

How to Cite

Archpriest G. V. Florovsky and K. N. Leontiev: the religious origin of “Byzantinism” in the cultural and historical process and the first prerequisites for neopatristic synthesis. (2025). Theological Collection of Tambov Theological Seminary , 1 (30), 41-66. https://doi.org/10.51216/2687-072X_2025_1_41-66

Most read articles by the same author(s)