Studying of the Sacred History of the Old and New Testaments within the framework of “The Law of God” course in parish schools at the end of the 19th – beginning of the 20th centuries (based on reports from Tambov Diocesan School Council)
Keywords:
parish schools, the Law of God; Sacred History of the Old and New Testaments, guidelines, Tambov Diocesan School Counci, teacher of the lawAbstract
This work analyzes the practice of studying Sacred History of the Old and New Testaments as an integral part of “The Law of God” course in the last quarter of the 19th – early 20th centuries. During this period, the Law of God became part of the compulsory program of parish schools, as well as other primary and secondary educational institutions in Russia. Sacred history was part of the educational program along with the basics of Christian doctrine and worship. The difficulty in teaching this subject lay not only in the volume of material studied, but also in its distribution over a 2–3-year period of study. A positive trend during the period under study was the appearance of a large number of educational and methodological manuals by various authors. The relevance of the study lies in the presence of parallels with the modern practice of teaching Sacred History in Orthodox gymnasiums and Sunday schools, when the main task of teaching is seen not only in familiarization with a number of events and outstanding personalities in the history of the Old and New Testaments, but also, above all, spiritual and moral development of students, their implementation of acquired knowledge in Christian life. The reports from Tambov Diocesan School Council published in church periodicals were the empirical basis of the study. In conclusion, the article emphasizes the significant contribution of both clergy teachers and secular teachers of Tambov diocese to educational ministry of the Church during the period under study.
Downloads
References
1. Усачева, А. В. Дореволюционный опыт преподавания «Закона Божия»: Аполлоний Михайлович Темномеров / А. В. Усачева // Методическое наследие законоучителей российской школы второй половины XIX – начала XX в.: коллективная монография. – Москва : Издательство Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета, 2019. – ISBN 978-5-7429-1177-7. – С. 169–183. – URL: https://pstgu.ru/upload/medialibrary/2ec/ 2ec67e3ed6f648589844f4ab1204d15e.pdf (дата обращения: 05.05.2023).
2. Симора В., свящ. Духовно-нравственное воспитание учеников в церковно-приходской школе Российской империи на рубеже XIX и XX столетий / священник Виталий Симора // Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Серия 4: Педагогика. Психология. – 2012. –№ 25. – С. 118–127.
3. Агафодор (Преображенский), архиеп. Наставление в Законе Божием для начальных училищ разных наименований и ведомств / архиепископ Ставропольский и Екатеринодарский Агафодор (Преображенский). – Ставрополь : Типо-литография Т. Тимофеева, 1914. – 128 с.
4. Становская Т.А. Педагогическое наследие законоучителей российской школы конца XIX – начала XX века / Т. А. Становская // Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Серия 4: Педагогика. Психология. – 2017. – № 47. – С. 93–196.
5. Дивногорцева, С.Ю.Методическое наследие законоучителя священника Евгения Сосунцова / С.Ю.Дивногорцева // Методическое наследие законоучителей российской школы второй половины XIX – начала XX в.: коллективная монография. – Москва : Издательство Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета, 2019. – ISBN 978-5-7429-1177-7. – С. 79–111.– URL: https://pstgu.ru/upload/medialibrary/2ec/ 2ec67e3ed6f648589844f4ab1204d15e.pdf (дата обращения: 05.05.2023).
6. Балабейкина, О.А.Развитие методики преподавания Закона Божия в Российской Империи начала XX в. как направление деятельности православного духовенства: протоиерей Аполлоний Темномеров / О.А.Балабейкина.–DOI 10.47132/2587-8425_2021_1_31 // Вестник Исторического общества Санкт-Петербургской духовной академии. – 2021. – № 1 (6). – С. 31–40.
7. Становская, Т. А. Общие методические характеристики преподавания предмета «Закон Божий» (вторая половина XIX – начало XX в.) / Т. А. Становская // Методическое наследие законоучителей российской школы второй половины XIX–начала XX в. : коллективная монография. – Москва : Издательство Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета, 2019. – ISBN 978-5-7429-1177-7. – С. 36–78. – URL: https://pstgu.ru/upload/medialibrary/2ec/2ec67e3ed6f648589844f4ab1204d15e.pdf (дата обращения: 05.05.2023).
8. Хретинина, О.А.Содержание предмета Закон Божий в учебных заведениях Российской империи в XVIII–XIX вв. / О. А. Хретинина // Гуманитарные научные исследования : электронный научно-практический журнал. – 2016. – № 11. – URL: https://human.snauka.ru/2016/11/17712 (дата обращения: 30.05.2023).
9. Чичерина, А. И. Организационно-педагогическая деятельность и педагогические идеи в трудах священномученика Фаддея (Успенского) / А. И. Чичерина // Методическое наследие законоучителей российской школы второй половины XIX – начала XX в. : коллективная монография. – Москва : Издательство Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета, 2019. – ISBN 978-5-7429-1177-7. – С. 184–209. – URL: https://pstgu.ru/upload/medialibrary/2ec/2ec67e3ed6f648589844f4ab1204d15e.pdf (дата обращения: 05.05.2023).
10. Ященко, Р. В. Процесс обучения в церковно-приходских школах в конце XIX – начале XX вв. / Р. В. Ященко, Е. П. Воробьев // Начальная школа плюс до и после. – 2013. – № 7. – С. 73–77. – URL: https://www.elibrary.ru/download/elibrary_20389752_82069985.pdf (дата обращения 05.05.2023).
11. Быканов А. С., свящ. Основные направления разработки программы по Священной истории Ветхого Завета в рамках предмета «Закон Божий» (по материалам Всероссийского съезда законоучителей средне-учебных заведений в Санкт-Петербурге в 1909 году) / священник Александр Быканов. – DOI: 10.51216/2687-072Х_2022_3_145. EDN: ZOAYHH // Богословский сборник Тамбовской духовной семинарии. – 2022. – № 3 (20). – С. 145–163.
12. Быканов А. С., свящ. Учебно-воспитательные вопросы в системе начального народного образования (по материалам Съезда уездных наблюдателей церковно-приходских школ в Тамбовской епархии в 1916 году) / священник Александр Быканов. – DOI: 10.51216/2687-072Х_2023_2_113. EDN: GEISMU // Богословский сборник Тамбовской духовной семинарии. – 2023. – № 2 (23). – С. 113–131.
13. Евтихиев, П.Н.Концепция воспитывающего обучения в «Записках по дидактике» священномученика Фаддея (Успенского) (на примере Главы II) / Петр Николаевич Евтихиев.–DOI: 10.51216/2687-072X_2022_3_112. EDN: YNKYZG // Богословский сборник Тамбовской духовной семинарии. – 2022. – № 3 (20). – С. 112–129.
REFERENCES
1. Usacheva A. V. Dorevolyutsionnyi opyt prepodavaniya “Zakona Bozhiya”: Apollonii Mikhailovich Temnomerov [Pre-revolutionary experience of teaching the “Law of God”: Apolloniy Mikhailovich Temnomerov]. Metodicheskoe nasledie zakonouchitelei rossiiskoi shkoly vtoroi poloviny XIX–nachala XX v. [Methodological heritage of the law teachers of Russian schools in the second half of the 19th - early 20th centuries]. Moscow, Publishing House of the Orthodox St. Tikhon’s Humanitarian University Publ., 2019, pp. 169–183. (In Russian). Available at: https://pstgu.ru/upload/medialibrary/2ec/2ec67e3ed6f648589844f4ab1204d15e.pdf (accessed: 05.05.2023).
2. Simora V., Priest Dukhovno-nravstvennoe vospitanie uchenikov v tserkovno-prikhodskoi shkole Rossiiskoi imperii na rubezhe XIX i XX stoletii [Spiritual and moral education of students in parish schools of the Russian Empire at the turn of the 20th century]. Vestnik Pravoslavnogo Svyato-Tikhonovskogo gumanitarnogo universiteta. Seriya 4: Pedagogika. Psikhologiya [Bulletin of the Orthodox St. Tikhon’s University for the Humanities. Series 4: Pedagogy. Psychology]. 2012, no. 25, pp. 118–127. (In Russian).
3. Agathodor (Preobrazhensky), Archbishop Nastavlenie v Zakone Bozhiem dlya nachal’nykh uchilishch raznykh naimenovanii i vedomstv [Instruction in the Law of God for primary schools of various names and departments]. Stavropol, T. Timofeev Publ., 1914, 128 p. (In Russian).
4. Stanovskaya T. A.Pedagogicheskoe nasledie zakonouchitelei rossiiskoi shkoly XIX – nachala XX veka [Pedagogical heritage of law teachers of Russian schools of the late 19th - early 20th centuries]. Vestnik Pravoslavnogo Svyato-Tikhonovskogo gumanitarnogo universiteta. Seriya 5: Pedagogika. Psikhologiya [Bulletin of the Orthodox St. Tikhon’s University for the Humanities. Series 4: Pedagogy. Psychology]. 2017, no. 47, pp. 93–196. (In Russian).
5. Divnogortseva S. Yu. Metododicheskoe nasledie zakonouchitelya svyashchennika Evgeniya Sosuntsova [Methodological heritage of the law teacher priest Evgeniy Sosuntsov]. Metodicheskoe nasledie zakonouchitelei rossiiskoi shkoly vtoroi poloviny XIX–nachala XX v. [Methodological heritage of law teachers of Russian schools in the second half of the 19th - early 20th centuries]. Moscow, Orthodox St. Tikhon’s Humanitarian University Publ., 2019, pp. 79–111. (In Russian). Available at: https://pstgu.ru/upload/medialibrary/2ec/2ec67e3ed6f648589844f4ab1204d15e.pdf (accessed: 05.05.2023).
6. Balabeykina O. A. Razvitie metodiki prepodavaniya Zakona Bozhiya v Rossiiskoi Imperii nachala XX v. kak napravlenie deyatel’nosti pravoslavnogo dukhovenstva: protoierei Apollonii Temnomerov [Development of methods of teaching of the Law of God in the Russian Empire at the beginning of the 20th century as an area of activity of the Orthodox clergy: Archpriest Apolloniy Temnomerov DOI 10.47132/2587-8425_2021_1_31 Vestnik Istoricheskogo obshchestva Sankt-Peterburgskoi dukhovnoi akademii [Bulletin of the Historical Society of St.Petersburg Theological Academy]. 2021, no. 1 (6), pp. 31–40. (In Russian).
7. Stanovskaya T. A. Obshchie metodicheskie kharakteristiki prepodavaniya predmeta “Zakon Bozhii” (vtoraya polovina XIX – nachalo XX v.) [General methodological characteristics of teaching “The Law of God” (second half of the 19th – early 20th centuries)]. Metodicheskoe nasledie zakonouchitelei rossiiskoi shkoly vtoroi poloviny XIX – nachala XX v. [Methodological heritage of law teachers of Russian schools in the second half of the 19th - early 20th centuries]. Moscow, Orthodox St. Tikhon’s Humanitarian University Publ., 2019, pp. 36–78. (In Russian). Available at: https://pstgu.ru/upload/medialibrary/2ec/2ec67e3ed6f648589844f4ab1204d15e.pdf (accessed: 05.05.2023).
8. Khretinina O. A. Soderzhanie predmeta Zakon Bozhii v uchebnykh zavedeniyakh Rossiiskoi imperii v XVIII–XIX vv. [Contents of the Law of God course in educational institutions of the Russian Empire in the 18th–19th centuries]. Elektronnyi nauchno-prakticheskii zhurnal “Gumanitarnye nauchnye issledovaniya” [Electronic Scientific and Practical Journal “Humanitarian Research]. 2016, no. 11. (In Russian). Available at: https://human.snauka.ru/2016/11/17712 (accessed: 30.05.2023).
9. Chicherina A. I. Organizatsionno-pedagogicheskaya deyatel’nost’ i pedagogicheskie idei v trudakh svyashchennomuchenika Faddeya (Uspenskogo) [Organizational and pedagogical activities and pedagogical ideas in the works of the holy martyr Thaddeus (Uspensky)]. Metodicheskoe nasledie zakonouchitelei rossiiskoi shkoly vtoroi poloviny XIX – nachala XX v. [Methodological heritage of law teachers of Russian school of the second half of the 19th - early 20th centuries]. Moscow, Orthodox St. Tikhon’s Humanitarian University Publ., 2019, pp. 184–209. (In Russian). Available at: https://pstgu.ru/upload/medialibrary/2ec/2ec67e3ed6f648589844f4ab1204d15e.pdf (accessed: 05.05.2023).
10. Yashchenko R. V. Protsess obucheniya v tserkovno-prikhodskikh shkolakh v kontse XIX – nachale XX vv. [The process of education in parish schools at the end of the 19th–beginning of the 20th centuries]. Nachal’naya shkola plyus do i posle [Primary school plus before and after]. 2013, no. 7, pp. 73–77. (In Russian). Available at: https://www.elibrary.ru/download/elibrary_20389752_82069985.pdf (accessed 05.05.2023).
11. BykanovA.S., Priest Osnovnye napravleniya razrabotki programmy po Svyashchennoi istorii Vetkhogo Zaveta v ramkakh predmeta “Zakon Bozhii” (po materialam Vserossiiskogo s’’ezda zakonouchitelei sredne-uchebnykh zavedenii v Sankt-Peterburge v 1909 godu) [The main directions of developing a program on the Sacred History of the Old Testament within the subject “The Law of God” (based on the materials of the All-Russian Congress of Law Teachers of Secondary Educational Institutions in St.Petersburg in 1909)]. DOI: 10.51216/2687-072Х_2022_3_145. EDN: ZOAYHH Bogoslovskii sbornik Tambovskoi dukhovnoi seminarii Theological Collection of Tambov Theological Seminary]. 2022, no. 3 (20), pp. 145–163. (In Russian).
12. Bykanov A. S., Priest Uchebno-vospitatel’nye voprosy v sisteme nachal’nogo narodnogo obrazovaniya (po materialam S’’ezda uezdnykh nablyudatelei tserkovno-prikhodskikh shkol v Tambovskoi eparkhii v 1916 godu [Educational issues in the system of primary public education (based on the proceedings of the Congress of District Inspectors of parish schools in Tambov diocese in 1916)]. DOI: 10.51216/2687-072Х_2023_2_113. EDN: GEISMU Bogoslovskii sbornik Tambovskoi dukhovnoi seminarii [Theological Collection of Tambov Theological Seminary]. 2023, no. 2 (23), pp. 113–131. (In Russian).
13. Evtikhiev P. N. Kontseptsiya vospityvayushchego obucheniya v “Zapiskakh po didaktike” svyashchennomuchenika Faddeya (Uspenskogo) (na primere glavy II) [The concept of educational training in the “Notes on Didactics” by Hieromartyr Thaddeus (Uspensky) (based on Chapter II)]. DOI: 10.51216/2687-072X_2022_3_112. EDN: YNKYZG Bogoslovskii sbornik Tambovskoi dukhovnoi seminarii [Theological Collection of Tambov Theological Seminary]. 2022, no. 3 (20), pp. 112–129. (In Russian).
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.