“Behold, the bridegroom comes at midnight…”

on representations of the sacral texts in Synodal Russia

Authors

  • Nikolai I. Petrov, Ph. D. in History, Assistant Professor Chief Researcher of the Research Department St.Petersburg Theological Academy St.Petersburg Theological Academy, 17 Obvodny Canal Emb., 191167 St.Petersburg, Russia Автор https://orcid.org/0000-0001-8523-572X

DOI:

https://doi.org/10.51216/

Keywords:

sacralization of a monarch, representation of a sacral text, ; the troparion “Behold, the Bridegroom comes at midnight...”, Russian Emperor Peter I, Ivan Goncharov, Mikhail Saltykov-­Shchedrin

Abstract

Representation of the sacral texts by redirection of a quote from God to the Tsar was well known in eighteenth-­century Russia. By public overcoming of the current sacral tradition, so to say, by “sacral blasphemy”, a contender for religious leadership demonstrated to society his (or her) charisma, he implemented some model of a potestary behavior, which confirmed that he possessed the power and, first of all, the sacral power (to put it simply, a leader should be able to make “blasphemy”). The recognition by society of such contender as a religious leader legalized his “sacral blasphemy”. A bright example of such representation of a sacral text contains the description of meeting of Peter the Great by the bishop Theophan Prokopovich with exclamation of the troparion of Holy Week “Behold, the Bridegroom comes at midnight...” The monarch in this case, through his correlation with the Bridegroom of the troparion, was likened to Christ. Such correlation of this troparion with a monarch was known in post-­Petrine Russia as well. The protoiereus Alexander Levshin used this text, when he described the arrival of Catherine II in the Assumption Cathedral of the Moscow Kremlin. Later this gospel and hymnographic image of the Bridegroom was associated with the emperor Nicholas I by St.Philaret (Drozdov). But in the late 1820s this troparion was sung by the students of the Moscow university, when they met professor in an auditorium before his lecture. Apparently we must talk about some “neutralization” of the transformation of traditional Russian understanding of sacrality (which progressed in the 18th century actively) during the 19th century.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Смилянская, Е. Б. Волшебники. Богохульники. Еретики. Народная религиозность и «духовные преступления» в России XVIII в. / Е. Б.Смилянская. – Москва : Индрик, 2003. – 462 с. – ISBN 5-85759-250-Х.

2. Майков, Л. Н. Рассказы Нартова о Петре Великом / Л. Н. Майков // Сборник отделения русского языка и словесности Императорской Академии Наук. – 1891. – Т. 52, № 8. – С. 1–138.

3. Голиков, И. И. Анекдоты, касающиеся до Государя Императора Петра Великого / собранные Иваном Голиковым. – 3-е изд., испр. и доп. – Москва : Университетская типография, 1807. – XVI, 535, [1] с.

4. Живов, В.М. Царь и Бог : (семиотические аспекты сакрализации монарха в России) / В. М.Живов, Б. А. Успенский // Избранные труды / Б. А. Успенский : [в 3 т]. – 2-е изд., испр. и перераб. – Москва : Языки русской культуры, 1996. – Т. 1. – ISBN 5-88766-007-4. – С. 205–337.

5. Петрей де Ерлезунда, П. История о Великом Княжестве Московском, происхождении великих русских князей, недавних смутах, произведенных там тремя Лжедмитриями, и о московских законах, нравах, правлении, вере и обрядах / собрал, описал и обнародовал Петр Петрей де Ерлезунда ; пер. с нем. А. Н.Шемякина. – Москва : Университетская типография, 1867. – [2], XII, 574, [4] с.

6. Панченко, А.М. Иван Грозный и Петр Великий: концепции первого монарха / А. М. Панченко, Б. А. Успенский // Из истории русской культуры : в 5 т. – Москва : Языки славянской культуры, 2002. – Т. 2, кн. 1. – ISBN 5-7859-0142-0. – С. 457–478.

7. Шмеман А., прот. Евхаристия – Таинство Царства / протопресвитер Александр Шмеман // Литургическое богословие отца Александра Шмемана. – Санкт-­Петербург : Библиополис, 2006. – ISBN 5-7435-0253-6. – С. 209–429.

8. Шитиков, П.М. Концептуальная метафора в Евангелии от Иоанна / П. М.Шитиков. – Санкт-­Петербург : Алетейя, 2015. – 145 с. – ISBN 9785-9905927-9-7.

9. Шитиков, П.М.Религиозная метафора в свете когнитивной лингвистики / П. М.Шитиков // Вопросы когнитивной лингвистики. – 2012. – № 3 (32). – С. 40–42.

10. Жеребятьев, С. Н. Призыв Господа ко всему человечеству в евангельских притчах : опыт интертекстуального анализа / С. Н.Жеребятьев. – DOI: 10.51216/2687-072X_2022_1_48 // Богословский сборник Тамбовской духовной семинарии. – 2022. – № 1 (18). – С. 48–58.

11. Хейзинга, Й. Homo ludens. В тени завтрашнего дня / Йохан Хейзинга ; пер. с нидерланд. И прим. В. В. Ошиса ; общ. ред. и послесл. Г. М. Тавризян. – Москва : Прогресс-­Академия, 1992.–458 с.–ISBN 5-01002053-X.

12. Зицер, Э. Царство Преображения : Священная пародия и царская харизма при дворе Петра Великого / Эрнст Зицер. – Москва : Новое литературное обозрение, 2008. – 238 с. – ISBN 978-5-86793-603-7.

13. Иоанн Лествичник, прп. Лествица, возводящая на небо / преподобный Иоанн, игумен Синайской горы. – 3-е изд. – Москва : Даръ, 2008. – 527 с. – ISBN 978-5-485-00180-3.

14. Левшин, А. Г., прот. Историческое описание первопрестольного в России храма, Московского большого Успенского собора и о возобновлении первых трех московских соборов, Успенского, Благовещенского и Архангельского / протоиерей Александр Георгиевич Левшин.–Москва : Типография Мейера, 1783. – [24], 272, 112, [3] с.

15. Бугров, К. Д. «Политическое богословие» елизаветинской эры: легитимация власти Елизаветы Петровны в придворной проповеди 1740-х–1750-х гг. / Бугров К. Д. – DOI: 10.17223/15617793/436/15 // Вестник Томского государственного университета. – 2018. – Ноябрь (№ 436). – С. 131–138.

16. Филарет (Дроздов), свт. Письма митрополита Московского Филарета к наместнику Свято-­Троицкой Сергиевой лавры архимандриту Антонию, 1831–1867 гг. В 4 ч. Ч. 1. 1831–1841 / митрополит Московский Филарет. – Москва : Типография А. И. Мамонтова и К°, 1877. – 433 с.

17. Гончаров, И.А. Собрание сочинений. В 8 т. Т. 8 / И. А. Гончаров. – Москва : Художественная литература, 1980. – 559 с.

18. Пыпин, А. Н. В. Г. Белинский : опыт биографии / А. Пыпин // Вестник Европы : журнал истории, политики, литературы. – 1874. – Апрель (кн. 4). – С. 602–629.

19. Пыпин, А. Н. Белинский, его жизнь и переписка. Т. 1 / А. Н. Пыпин. – Санкт-­Петербург : Типография М. М. Стасюлевича, 1876. – 314 с.

20. Карташев, А. В. Очерки по истории Русской Церкви. В 2 т. Т. 2 / Антон Карташев. – Москва : Издательство Сретенского монастыря, 2009. – 687 с. – ISBN 978-5-7533-0230-4.

21. Панченко, А. М. О смене писательского типа в петровскую эпоху / А. М. Панченко // XVIII век. – 1974. – Сб. 9 : Проблемы литературного развития в России в первой трети XVIII века. – С. 112–128.

22. Львов, А. Ф. Записки / А. Ф. Львов // Русский Архив. – 1884. – № 5. – С. 65–114.

23. Салтыков-Щедрин, М. Е. Собрание сочинений. В 10 т. Т. 4 / М.Е. Салтыков-­Щедрин. – Москва : Правда, 1988. – 575 с.

24. Салтыков-Щедрин, М. Е. Собрание сочинений. В 10 т. Т. 1 / М.Е. Салтыков-­Щедрин. – Москва : Правда, 1988. – 542 с.

25. Ливцов, В. А. Формирование системы духовного образования в России в XVIII веке / В. А. Ливцов. – DOI: 10.51216/2687-072Х_2022_3_84 // Богословский сборник Тамбовской духовной семинарии. – 2022. – № 3 (20). – С. 84–94.

REFERENCES

1. Smilyanskaya E. B. Volshebniki. Bogokhul’niki. Eretiki. Narodnaya religioznost’ i “dukhovnye prestupleniya” v Rossii XVIII v. [Wizards. Blasphemers. Heretics. Religiosity of people and “spiritual crimes” in Russia in the 18th century]. Moscow, Indrik Publ., 2003, 462 p. (In Russian).

2. MaikovL. N.Rasskazy Nartova o Petre Velikom [Nartov’s stories about Peter the Great]. Sbornik otdeleniya russkogo yazyka i slovesnosti Imperskoi Akademii Nauk [Collection of the Department of Russian Language and Literature of the Imperial Academy of Sciences]. 1891, vol. 52, no. 8, pp. 1–138. (In Russian).

3. Golikov I. I. Anekdoty, kasayushchiesya do Gosudarya Imperatora Petra Velikogo [Anecdotes relating to the Emperor Peter the Great]. Moscow, University Printing House Publ., 1807, XVI, 535, [1] p. (In Russian).

4. ZhivovV.M.Tsar’ i Bog: (semioticheskie aspekty sakralizatsii monarkha v Rossii [Tsar and God: (semiotic aspects of the sacralization of the monarch in Russia)]. Izbrannye trudy [Selected Works]. Moscow, Languages of Russian Culture Publ., 1996, vol. 1, pp. 205–337. (In Russian).

5. Petrei de Erlesunda P. Istoriya o Velikom Knyazhestve Moskovskom, proiskhozhdenii velikikh russkikh knyazei, nedavnikh smutakh, proizvedennykh tam tremya Lzhedmitriyami, i o moskovskikh zakonakh, nravakh, pravlenii, vere i obryadakh [History of the Grand Duchy of Moscow, the origin of the great Russian princes, the recent unrest caused there by the three False Dmitries, and about Moscow laws, morals, government, faith and rituals]. Moscow, University Printing House Publ., 1867, [2], XII, 574, [4] p. (In Russian).

6. Panchenko A. M. Ivan Groznyi i Petr Velikii: kontseptsii pervogo monarkha [Ivan the Terrible and Peter the Great: concepts of the first monarch]. Iz istorii russkoi kul’tury [From History of Russian Culture]. Moscow, Languages of Slavic Culture Publ., 2002, vol. 2, book. 1, pp. 457–478. (In Russian).

7. Schmeman A., Protopresbyter Evkharistiya – Tainstvo Tsarstva [The Eucharist is the Sacrament of the Kingdom]. Liturgicheskoe bogoslovie ottsa Aleksandra Shmemana [Liturgical Theology of Father Alexander Schmemann]. St. Petersburg, Bibliopolis Publ., 2006, pp. 209–429. (In Russian).

8. Shitikov P. M. Kontseptual’naya metafora v Evangelii ot Ioanna [Conceptual metaphor in the Gospel of John]. St.Petersburg, Aletheia Publ., 2015, 145 p. (In Russian).

9. Shitikov P. M. Religioznaya metafora v svete kognitivnoi lingvistiki [Religious metaphor in the light of cognitive linguistics]. Voprosy kognitivnoi lingvistiki [Issues of Cognitive Linguistics]. 2012, no. 3 (32), pp. 40–42. (In Russian).

10. Zherebyatyev S. N. Prizyv Gospoda ko vsemu chelovechestvu v evangel’skikh pritchakh: opyt intertekstual’nogo analiza [The Lord’s call to all humanity in the Gospel parables: experience of intertextual analysis]. DOI: 10.51216/2687-072X_2022_1_48 Bogoslovskii sbornik Tambovskoi dukhovnoi seminarii [Theological Collection of Tambov Theological Seminary]. 2022, no. 1 (18), pp. 48–58. (In Russian).

11. Huizinga J. Homo ludens. V teni zavtrashnego dnya [Homo ludens. In the shadow of tomorrow]. Moscow, Progress Academy Publ., 1992, 458 p. (In Russsian).

12. Zitser E. Tsarstvo Preobrazheniya: Svyashchennaya parodiya i tsarskaya kharizma pri dvore Petra Velikogo [Kingdom of Transfiguration: Sacred parody and royal charisma at the court of Peter the Great]. Moscow, New Literary Review Publ., 2008, 238 p. (In Russian).

13. St. John Climacus Lestvitsa, vozvodyashchaya na nebo [Ladder leading to heaven]. Moscow, Dar Publ., 2008, 527 p. (In Russian).

14. Levshin A. G., Archpriest Istoricheskoe opisanie pervoprestol’nogo v Rossii khrama, Moskovskogo bol’shogo Uspenskogo sobora i o vozobnovlenii pervykh trekh moskovskikh soborov, Uspenskogo, Blagoveshchenskogo i Arkhangel’skogo [Historical description of the first altar church in Russia, the Moscow Great Assumption Cathedral and the renewal of the first three Moscow cathedrals, the Assumption, Annunciation and Arkhangelsk]. Moscow, Meyer Printing House Publ., 1783, [24], 272, 112, [3] p. (In Russian).

15. Bugrov K. D. “Politicheskoe bogoslovie” elizavetinskoi ery: legitimatsiya vlasti Elizavety Petrovny v pridvornoi propovedi 1740-kh –1750-kh gg. [“Political theology” of the Elizabethan era: legitimation of the power of Elizaveta Petrovna in the court sermon of the 1740s - 1750s]. DOI: 10.17223/15617793/436/15 Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta [Bulletin of Tomsk State University]. 2018, November (no. 436), pp. 131–138. (In Russian).

16. St. Filaret (Drozdov) Pis’ma mitropolita Moskovskogo Filareta k namestniku Svyato-Troitskoi Sergievoi lavry arkhimandritu Antoniyu, 1831–1867 gg. [Letters from Metropolitan Philaret of Moscow to the abbot of the Holy Trinity Sergius Lavra, Archimandrite Anthony, 1831–1867]. Moscow, Printing House of A.I. Mamontov and Co. Publ., 1877, part 1, 1831–1841, 433 p. (In Russian).

17. Goncharov I. A. Sobranie sochinenii [Collected works]. Moscow, Khudozhestvennaya Literatura Publ., 1980, vol. 8, 559 p. (In Russian).

18. Pypin A. N. V. G. Belinsky: opyt biografii [V. G. Belinsky: experience of biography]. Vestnik Evropy: zhurnal istorii, politiki, literatury [Bulletin of Europe: Journal of History, Politics, Literature]. 1874, April (book 4), pp. 602–629. (In Russian).

19. Pypin A. N. Belinsky, ego zhizn’ i perepiska [Belinsky, his life and correspondence]. St.Petersburg, Printing House of M.M. Stasyulevich Publ., 1876, vol. 1, 314 p. (In Russsian).

20. Kartashev A. V. Ocherki po istorii Russkoi Tserkvi [Essays on the history of the Russian Church]. Moscow, Sretensky Monastery Publ., 2009, vol. 2, 687 p. (In Russian).

21. Panchenko A. M. O smene pisatel’skogo tipa v petrovskuyu epokhu [On the change of writer’s type in the era of Peter the Great]. XVIII vek [18th Century]. 1974, vol. 9, Problems of literary development in Russia in the first third of the 18th century, pp. 112–128. (In Russian).

22. Lvov A. F. Zapiski [Notes]. Russkii arkhiv [Russian Archive]. 1884, no. 5, pp. 65–114. (In Russian).

23. Saltykov-­Shchedrin M. E. Sobranie sochinenii [Collected Works]. Moscow, Pravda Publ., 1988, vol. 4, 575 p. (In Russian).

24. Saltykov-­Shchedrin M. E. Sobranie sochinenii [Collected works]. Moscow, Pravda Publ., 1988, vol. 1, 542 p. (In Russian).

25. LivtsovV.A.Formirovanie sistemy dukhovnogo obrazovaniya v Rossii v XVIII veke [Formation of the system of spiritual education in Russia in the 18th century]. DOI: 10.51216/2687-072Х_2022_3_84 Bogoslovskii sbornik Tambovskoi dukhovnoi seminarii [Theological Collection of Tambov Theological Seminary]. 2022, no. 3 (20), pp. 84–94. (In Russian).

Downloads

Published

2024-11-06

Issue

Section

Spiritual Literature

Categories

How to Cite

“Behold, the bridegroom comes at midnight…”: on representations of the sacral texts in Synodal Russia. (2024). Theological Collection of Tambov Theological Seminary , 4 (25), 209-224. https://doi.org/10.51216/

Most read articles by the same author(s)