Asceticism is following the Gospel commandments of love and mercy

Authors

  • John A. Kashirsky, Archpriest, teacher at Tambov Theological Seminary Tambov Theological Seminary, 392000, Russia, Tambov, M. Gorky St., 3. Автор

Keywords:

asceticism, Nazareneism, priestly service and hermitism, Essenes and Therapeutae, Christian asceticism, concern for the salvation of the soul, salvation, Gospel commandments, Sermon on the Mount, love, mercy, God, Christ, Christianity.

Abstract

From Greek, "asceticism" can be translated as exercise. This is a kind of religious practice, the essence of which is self-denial, in following a certain path of restrictions of both physical and spiritual needs. In Christianity, the goal of such actions is the acquisition of Divine grace and, ultimately, salvation. In conclusion of the study, the author comes to the conclusion that the main goal of Christian asceticism is not to achieve absolute indifference to the world and everything that happens in it, but to acquire love for God and people through imitation of Christ. The ascetic is filled with love for both God's faithful children and enemies: his love is impartial, extends to everyone and conquers everything. In its essence, asceticism is not so much avoiding evil as following the Gospel commandments of love and mercy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Феофан Затворник, свт. Путь ко спасению. М., 1997. С. 228.

2. Сидоров А.И. Древнехристианский аскетизм и зарождение монашества. М., 1998. С. 9.

3. Пономарев П. Аскетизм // Православ. богослов. энцикл. СПб., 1901. Т. 2. С. 70-71.

4. Сидоров А.И. Древнехристианский аскетизм и зарождение монашества. М., 1998. С.20-21.

5. Иваницкий В.Ф. Филон Александрийский. Жизнь и обзор литературной деятельности. Киев, 1911. С. 451.

6. Сидоров А.И. Древнехристианский аскетизм и зарождение монашества. М., 1998. С. 25.

7. Григорий (Лебедев), еп. Толкование на Евангелие от Марка. М., 1991. С. 54.

8. Зарин С.М. Аскетизм по православно-христианскому учению. М., 1907. Т. 1. С.212.

9. Сидоров А.И. Указ. соч. С. 53.

10. Шмеман А., протопресв. Исторический путь Православия. М., 1993. С. 62.

11. Зарин С.М. Указ. соч. С. 665.

12. Казанский П. История православного монашества на Востоке. М., 1854. Ч. 1. С. 28.

13. Иустин Философ, св. Творения. М., 1995. С. 44.

14. Сидоров А.И. Указ. соч. С. 73-74.

15. Минин П. Главные направления древнецерковной мистики. Сергиев Посад, 1915. С. 3.

16. Пономарев П.П. Догматические основы христианского аскетизма. М., 1899. С. 95.

17. Троицкий И. Обозрение источников начальной истории египетского монашества. Сергиев Посад, 1906. С. 164.

18. Сидоров А.И. Указ. соч. С. 139.

19. Григорий Богослов, свт. Собрание творений. М., 1994. Т. 2. С. 611.

20. Сидоров А.И. Указ. соч. С. 186.

21. Скабалланович М. Западное монашество в его прошлом и настоящем : ист. очерк // Тр. Император. Киев. духов. акад. Киев, 1917. Т. 1. С. 46.

22. Карсавин Л.П. Монашество в средние века. СПб., 1995. С. 10.

23. Прохоров Г.В. Нравственное учение святого Амвросия, епископа Медиоланского. СПб., 1912. С. 316.

REFERENCES

1. Feofan Zatvornik, svt. Put' ko spaseniyu. M., 1997. S. 228.

2. Sidorov A.I. Drevnekhristianskij asketizm i zarozhdenie monashestva. M., 1998. S. 9.

3. Ponomarev P. Asketizm // Pravoslav. bogoslov. encikl. SPb., 1901. T. 2. S. 70-71.

4. Sidorov A.I. Drevnekhristianskij asketizm i zarozhdenie monashestva. M., 1998. S.20-21.

5. Ivanickij V.F. Filon Aleksandrijskij. Zhizn' i obzor literaturnoj deyatel'nosti. Kiev, 1911. S. 451.

6. Sidorov A.I. Drevnekhristianskij asketizm i zarozhdenie monashestva. M., 1998. S. 25.

7. Grigorij (Lebedev), ep. Tolkovanie na Evangelie ot Marka. M., 1991. S. 54.

8. Zarin S.M. Asketizm po pravoslavno-hristianskomu ucheniyu. M., 1907. T. 1. S.212.

9. Sidorov A.I. Ukaz. soch. S. 53.

10. Shmeman A., protopresv. Istoricheskij put' Pravoslaviya. M., 1993. S. 62.

11. Zarin S.M. Ukaz. soch. S. 665.

12. Kazanskij P. Istoriya pravoslavnogo monashestva na Vostoke. M., 1854. Ch. 1. S. 28.

13. Iustin Filosof, sv. Tvoreniya. M., 1995. S. 44.

14. Sidorov A.I. Ukaz. soch. S. 73-74.

15. Minin P. Glavnye napravleniya drevnecerkovnoj mistiki. Sergiev Posad, 1915. S. 3.

16. Ponomarev P.P. Dogmaticheskie osnovy hristianskogo asketizma. M., 1899. S. 95.

17. Troickij I. Obozrenie istochnikov nachal'noj istorii egipetskogo monashestva. Sergiev Posad, 1906. S. 164.

18. Sidorov A.I. Ukaz. soch. S. 139.

19. Grigorij Bogoslov, svt. Sobranie tvorenij. M., 1994. T. 2. S. 611.

20. Sidorov A.I. Ukaz. soch. S. 186.

21. Skaballanovich M. Zapadnoe monashestvo v ego proshlom i nastoyashchem : ist. ocherk // Tr. Imperator. Kiev. duhov. akad. Kiev, 1917. T. 1. S. 46.

22. Karsavin L.P. Monashestvo v srednie veka. SPb., 1995. S. 10.

23. Prohorov G.V. Nravstvennoe uchenie svyatogo Amvrosiya, episkopa Mediolanskogo. SPb., 1912. S. 316.

Downloads

Published

2025-01-14

Issue

Section

Theology

Categories

How to Cite

Asceticism is following the Gospel commandments of love and mercy. (2025). Theological Collection of Tambov Theological Seminary , 2, 223-229. https://ojs.tamds.ru/1/article/view/475

Most read articles by the same author(s)