"You will be perfect, like your heavenly Father.": The anthropological ladder is a matrix of completeness of the image and education of a person
DOI:
https://doi.org/10.51216/Keywords:
Orthodox anthropology, Image of God, education, personality formation, nature, consciousness, activity, culture, community, spirituality.Abstract
The article introduces into a scientific context an anthropological model (matrix) of the completeness of human education, which takes into account multidimensionality (as a horizontal) and multi-leveledness (as a vertical) of the nature and essence of man. The author considers education as a consistent process of man’s ascent to the Image of God. In the context of A.A. Ukhtomsky’s teaching, the author distinguishes five fundamental dominants in the formation of personality, including the dominant of nature, knowledge of truth, creation of good, pursuit of beauty, love of the neighbour and love of God. The author come to a conclusion that a person having climbed all the steps of the ladder, ‘having filled all the cells’ of their nature with ‘functional organs’ (according to A.A. Ukhtomsky) or ‘new formations’ (according to L.S. Vygotsky), can acquire ultimate qualities: a) immortality (by nature), b) genius (in consciousness), c) heroism (in activity), d) impeccability (in culture), e) righteousness (in fellowship), e) holiness (in spirituality).
Downloads
References
1. Агапит (Беловидов), схиархим. Жизнеописание оптинского старца иеросхимонаха Амвросия. 2-е изд. М., 2011.
2. Гумилев Л.Н. В поисках вымышленного царства. М., 1992. С. 263.
3. Платон (Игумнов), архим. Нравственное богословие. СПб., 2008. С. 22.
4. Здесь и далее буквы а), б), в), г), д), е) соответствуют столбцам рисунка 1.
5. Церковнославянское слово «лествица» используется автором в знак почтения к преподобному Иоанну Синайскому Лествичнику, впервые описавшему ступени духовного восхождения человека в своей книге «Лествица».
6. Выготский Л. С. Собр. соч. : в 6 т. М., 1984. Т. 4. С. 248.
7. Слободчиков В.И., Исаев Е.И. Психология развития человека : развитие субъектив. реальности в онтогенез. М., 2013. С. 204.
8. Слободчиков В.И., Исаев Е.И. Указ. соч. С. 23.
9. Гузеев В., Остапенко А. Усвоение знаний и освоение умений : сходство и различие процессов // Нар. образование. 2009. № 4. С. 133.
10. Феофил (Пэрэян), архим. Жажда Бога - реальность человеческого бытия [Электронный ресурс] / беседовал Ион Михай Ионеску; пер. с рум. // Православие.ру: портал. URL: http://www.pravoslavie.ru/orthodoxchurches/51285.htm
11. Остапенко АА. Нормированные и ненормированные образовательные результаты или Что мы теряем за пределами гособразовательного стандарта? // Шк. технологии. 2010. № 2.С.35-40.
12. Шувалов А. Очерки психологии здоровья: мировоззренческий, научный и практический аспекты. М., 2009. С. 22. А.В. Шувалов выделяет четыре базовые педагогические позиции: родитель, мудрец, умелец и учитель. Мы полагаем, что четырех позиций недостаточно.
13. Добротолюбие : в 5 т. Сергиев Посад, 1993. Т. 1. С. 130.
14. Франкл В. Человек в поисках смысла. М., 1990. С. 245.
15. Мы сознательно употребили такую форму множественного числа существительного «учитель», ибо традиционно «учителями» называли духовных наставников, а «учителями» (и даже «училками») - предметников.
16. Ильенков Э.В. Философия и культура. М., 1991. С. 412.
17. Остапенко А. От педагогики самости к педагогике спасения // Воспитат. работа в школе. 2012. № 8. С. 5-6.
18. Етимологiчний словник украiнськоi мови : у 7 т. / укладач Р.В. Болдирев та in. Киiв, 2006. Т. 5. С. 366.
19. Трубачев О.Н. Труды по этимологии. Слово. История. Культура. М., 2004. Т. 2. С. 71.
20. Шимкевич Ф. Корнеслов русского языка. СПб., 1842. Ч. 2. С. 11; Етимологiчний словник украiнськоi мови. Т. 5. С. 366; Трубачев О.Н. Труды по этимологии. Слово. История. Культура. С. 71; Шимкевич Ф. Корнеслов русского языка. Ч. 2. С. 11.
21. Афанасий Великий, свт., архиеп. Александрийский. Творения. 2-е. изд. Сергиев Посад, 1903. Ч. 3. С. 257.
22. Агапит (Беловидов), схиархим. Жизнеописание оптинского старца иеросхимонаха Амвросия. С. 47.
23. Добротолюбие. Т. 2. С. 125.
24. Там же. С. 128.
25. Шувалов А.В. Психологическое здоровье в свете христианского мировоззрения // Моск. психотерапевт. журн. 2009. № 3. С. 50-82.
26. Там же. С. 75.
27. Феофан Затворник, свт. Толкование Послания апостола Павла к Ефесянам. М., 2004. С.50.
REFERENCES
1. Agapit (Belovidov), skhiarhim. Zhizneopisanie optinskogo starca ieroskhimonaha Amvrosiya. 2-e izd. M., 2011.
2. Gumilev L.N. V poiskah vymyshlennogo carstva. M., 1992. S. 263.
3. Platon (Igumnov), arhim. Nravstvennoe bogoslovie. SPb., 2008. S. 22.
4. Zdes' i dalee bukvy a), b), v), g), d), e) sootvetstvuyut stolbcam risunka 1.
5. Cerkovnoslavyanskoe slovo «lestvica» ispol'zuetsya avtorom v znak pochteniya k prepodobnomu Ioannu Sinajskomu Lestvichniku, vpervye opisavshemu stupeni duhovnogo voskhozhdeniya cheloveka v svoej knige «Lestvica».
6. Vygotskij L. S. Sobr. soch. : v 6 t. M., 1984. T. 4. S. 248.
7. Slobodchikov V.I., Isaev E.I. Psihologiya razvitiya cheloveka : razvitie sub"ektiv. real'nosti v ontogenez. M., 2013. S. 204.
8. Slobodchikov V.I., Isaev E.I. Ukaz. soch. S. 23.
9. Guzeev V., Ostapenko A. Usvoenie znanij i osvoenie umenij : skhodstvo i razlichie processov // Nar. obrazovanie. 2009. № 4. S. 133.
10. Feofil (Pereyan), arhim. Zhazhda Boga - real'nost' chelovecheskogo bytiya [Elektronnyj resurs] / besedoval Ion Mihaj Ionesku; per. s rum. // Pravoslavie.ru: portal. URL: http://www.pravoslavie.ru/orthodoxchurches/51285.htm
11. Ostapenko AA. Normirovannye i nenormirovannye obrazovatel'nye rezul'taty ili Chto my teryaem za predelami gosobrazovatel'nogo standarta? // Shk. tekhnologii. 2010. № 2.S.35-40.
12. Shuvalov A. Ocherki psihologii zdorov'ya: mirovozzrencheskij, nauchnyj i prakticheskij aspekty. M., 2009. S. 22. A.V. Shuvalov vydelyaet chetyre bazovye pedagogicheskie pozicii: roditel', mudrec, umelec i uchitel'. My polagaem, chto chetyrekh pozicij nedostatochno.
13. Dobrotolyubie : v 5 t. Sergiev Posad, 1993. T. 1. S. 130.
14. Frankl V. Chelovek v poiskah smysla. M., 1990. S. 245.
15. My soznatel'no upotrebili takuyu formu mnozhestvennogo chisla sushchestvitel'nogo «uchitel'», ibo tradicionno «uchitelyami» nazyvali duhovnyh nastavnikov, a «uchitelyami» (i dazhe «uchilkami») - predmetnikov.
16. Il'enkov E.V. Filosofiya i kul'tura. M., 1991. S. 412.
17. Ostapenko A. Ot pedagogiki samosti k pedagogike spaseniya // Vospitat. rabota v shkole. 2012. № 8. S. 5-6.
18. Etimologichnij slovnik ukrains'koi movi : u 7 t. / ukladach R.V. Boldirev ta in. Kiiv, 2006. T. 5. S. 366.
19. Trubachev O.N. Trudy po etimologii. Slovo. Istoriya. Kul'tura. M., 2004. T. 2. S. 71.
20. Shimkevich F. Korneslov russkogo yazyka. SPb., 1842. Ch. 2. S. 11; Etimologichnij slovnik ukrains'koi movi. T. 5. S. 366; Trubachev O.N. Trudy po etimologii. Slovo. Istoriya. Kul'tura. S. 71; Shimkevich F. Korneslov russkogo yazyka. Ch. 2. S. 11.
21. Afanasij Velikij, svt., arhiep. Aleksandrijskij. Tvoreniya. 2-e. izd. Sergiev Posad, 1903. Ch. 3. S. 257.
22. Agapit (Belovidov), skhiarhim. Zhizneopisanie optinskogo starca ieroskhimonaha Amvrosiya. S. 47.
23. Dobrotolyubie. T. 2. S. 125.
24. Tam zhe. S. 128.
25. Shuvalov A.V. Psihologicheskoe zdorov'e v svete hristianskogo mirovozzreniya // Mosk. psihoterapevt. zhurn. 2009. № 3. S. 50-82.
26. Tam zhe. S. 75.
27. Feofan Zatvornik, svt. Tolkovanie Poslaniya apostola Pavla k Efesyanam. M., 2004. S.50.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 Theological Collection of Tambov Theological Seminary

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.