From filioque to St. Ambrose of Optina and beyond

Authors

  • Sergey N. Fedotov, Senior Lecturer at Tambov Theological Seminary (Tambov) Автор

Keywords:

elder, soteriology, filioque, denomination, the initial stage of secularization, crisis of faith, spiritual dispensation of the heart.

Abstract

The article discusses one of the phenomena in understanding the role and importance of spiritual eldership in regard to Reverend Ambrose of Optina, whose spiritual experience helps people experiencing problems with accepting and realizing faith or with its loss return to the Orthodox life and spiritual heart and continue performing their professional duties in the circumstances of social life. The author harks back to the history of the Church, emphasizing special characteristics of the three Christian denominations: in particular, the author considers the features of their soteriology, reasons for changes leading to the loss of repentance and spiritual life and to the concern only for worldly life, and, consequently, to the loss of faith, spiritual discord and personality crisis. As a result, the transformation of Catholicism and Protestantism, which are further and further dissenting from the Orthodox doctrine, is reflected in culture. The 21st century still needs the Orthodox experience of new elders who understand the subtleties of spiritual doings and possess spiritual and intellectual vigilance in solving problems of people living in the postmodern era.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. См.: Лосский В.Н. Оптинские старцы. Джорданвиль, 1995.

2. Сциентизм (от лат. scientia - знание, наука) - идейная позиция, в основе которой лежит представление о научном, прежде всего физико-математическом знании и его технической машинерии как о наивысшей культурной ценности, определяющих развития человека в современном мире.

3. Существует тесная связь данного феномена с прелестью. «Мечтания есть как бы мост для бесов...». См.: Каллист Тиликуда. О безмолвничестской жизни // Добротолю-бие : в 5 т. М., 2010. Т. 5. С. 383.

4. Аскетика - раздел православного богословия, предметом которого является изучение процесса возрождения, исцеления падшей человеческой природы в ходе христианского подвижничества - молитвенно-покаянной жизни.

5. Ересь filioque осуждена на IV Константинопольском Соборе в 879-880 гг., а также на II Лионском соборе в 1274 г.

6. Монергизм - концепция лютеранской и особенно кальвинистской сотериологии, согласно которой человек спасается только действием благодати от Бога и не принимает участия в своем спасении; в кальвинистском учении монергизм приводит к отрицанию свободы воли человека; противоположен православной синергии. Учение о монергизме восходит к Августину Блаженному.

7. Речь идет о принципе «деятельного понимания» - установке православной эпистемологии на понимание духовного, причем рассуждения и теоретизирование носит лишь вспомогательный характер. См.: Хоружий С.С. Подвиг как органон : организация и герменевтика опыта в исихастской традиции // Вопр. философии. 1998. № 3. С. 73.

8. «Сущностно-энергийный» дискурс - это способ или метод строгого логического мышления в православном богословии с позиции онтологии категории сущности и ее проявления - энергии. Противоположна католическому эссенциальному дискурсу, где нет категории энергии.

9. Тропарь преподобному Амвросию Оптинскому.

REFERENCES

1. See: Lossky V.N. Optina Elders. Jordanville, 1995.

2. Scientism (from Latin scientia - knowledge, science) is an ideological position based on the idea of ​​scientific, primarily physical and mathematical knowledge and its technical machinery as the highest cultural value that determines human development in the modern world.

3. There is a close connection between this phenomenon and delusion. "Dreams are like a bridge for demons..." See: Kallistos Tilikuda. On the silent life // Dobrotolyubie: in 5 volumes. Moscow, 2010. Vol. 5. P. 383.

4. Asceticism is a section of Orthodox theology, the subject of which is the study of the process of rebirth, healing of fallen human nature in the course of Christian asceticism - a prayerful and penitential life.

5. The heresy filioque was condemned at the IV Council of Constantinople in 879-880, as well as at the II Council of Lyons in 1274.

6. Monergism is a concept of Lutheran and especially Calvinist soteriology, according to which a person is saved only by the action of grace from God and does not take part in his own salvation; in Calvinist teaching, monergism leads to the denial of human free will; opposite to Orthodox synergy. The doctrine of monergism goes back to Augustine of Hippo.

7. We are talking about the principle of "active understanding" - the attitude of Orthodox epistemology towards understanding the spiritual, where reasoning and theorizing are only auxiliary. See: Khoruzhy S.S. Feat as an organon: organization and hermeneutics of experience in the hesychastic tradition // Vopros. filosofii. 1998. No. 3. P. 73.

8. "Essential-energetic" discourse is a way or method of strict logical thinking in Orthodox theology from the position of the ontology of the category of essence and its manifestation - energy. Opposite to the Catholic essential discourse, where there is no category of energy.

9. Troparion to St. Ambrose of Optina.

Downloads

Published

2024-12-11

Issue

Section

Materials of the Theology and Biblical Studies Section

Categories

How to Cite

From filioque to St. Ambrose of Optina and beyond. (2024). Theological Collection of Tambov Theological Seminary , 6, 102-110. https://ojs.tamds.ru/1/article/view/356

Most read articles by the same author(s)