The Christological Aspect of Deification in the Works of Saint Theophan the Recluse

Authors

  • Vladimir S. Korobov, 5th-year student of Tambov Theological Seminary Tambov Theological Seminary, 392000, Russia, Tambov, M. Gorky St., 3. Автор

Keywords:

Saint Theophan the Recluse, God, Incarnation, Deification.

Abstract

The article examines the Christological aspect of deification in the works of Saint Theophan the Recluse. The central theme of Christology is the doctrine of the Incarnation as the basis for the deification of man. The deification of Christ's human nature was the result of its hypostatic union with God the Word, due to which the so-called "communication of properties" occurs: God the Word, remaining unchanged in His human nature, acquires human properties, and man, remaining created and naturally limited, acquires divine properties, which makes his nature deified. The Incarnation of the Second Hypostasis of the Holy Trinity - God the Word, became the guarantee of our salvation, and consequently, the deification of man. The author comes to the conclusion that the Christological aspect of deification in the works of Saint Theophan the Recluse includes the interpretation of such theological concepts as the Incarnation, the Atonement, the sacrifice of propitiation, the renewal of nature and reveals the meaning of the earthly existence of a person who follows the path of salvation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Феофан Затворник, сет. Начертание христианского нравоучения. М., 2003. С. 10.

2. Там же. С. 34.

3. Цит. по: Иларион (Алфеев), еп. Православие. В 2 т. М., 2008. Т. 1. С. 632.

4. Там же. С. 633.

5. Лосский В.Н. Очерк мистического богословия Восточной Церкви. Догматическое богословие. Киев, 2004. С. 457 .

6. Слово об обожении. М., 2004. С. 69.

7. Платон (Игумнов), архим. Православное нравственное богословие. Сергиев Посад, 1994. С.110.

8. Там же. С. 111.

9. Лосский В.Н. Очерк мистического богословия Восточной Церкви. Догматическое богословие. С. 428.

10. Там же. С. 429.

11. Платон (Игумнов), архим. Православное нравственное богословие. С. 111.

12. Иванов, М.С. Грех первородный // Православ. энцикл. М., 2006. Т. 12. С. 346.

13. Цит. по: Лега ВЛ. История западной философии. В 2 ч. М., 2014. Ч. 1. С. 337.

14. Платон (Игумнов), архим. Православное нравственное богословие. С. 111.

15. Лосский В.Н. Очерк мистического богословия Восточной Церкви. Догматическое богословие. С. 429.

16. Там же. С. 491.

17. Там же.

18. Там же. С. 459.

19. Феофан Затворник, сет. Начертание христианского нравоучения. С. 11-12.

20. Там же.

21. Там же. С. 13.

22. Там же.

23. Там же.

24. Макарий (Булгаков), митр. Православно-догматическое богословие. В 2 т. М., 1999.Т.2.С.10-11.

25. Гнедич П., прот. Догмат искупления в русской богословской науке (1893-1944). М., 2007. С. 41.

26. Там же. С. 37.

27. Феофан Затворник, сет. Начертание христианского нравоучения. С. 14.

28. Там же.

29. Там же.

30. Там же. С. 15.

31. Там же.

32. Там же. С. 15-16.

33. Там же. С. 16.

34. Там же. С. 17.

35. Там же.

36. Там же. С. 27.

37. Там же. С. 27-28.

38. Там же. С. 28.

39. Там же.

40. Феофан Затворник, свт. Начертание христианского нравоучения. С. 29.

41. Там же.

42. Там же.

43. Там же. C. 31.

44. Там же.

REFERENCES

1. Feofan Zatvornik, set. Nachertanie hristianskogo nravoucheniya. M., 2003. S. 10.

2. Tam zhe. S. 34.

3. Cit. po: Ilarion (Alfeev), ep. Pravoslavie. V 2 t. M., 2008. T. 1. S. 632.

4. Tam zhe. S. 633.

5. Losskij V.N. Ocherk misticheskogo bogosloviya Vostochnoj Cerkvi. Dogmaticheskoe bogoslovie. Kiev, 2004. S. 457 .

6. Slovo ob obozhenii. M., 2004. S. 69.

7. Platon (Igumnov), arhim. Pravoslavnoe nravstvennoe bogoslovie. Sergiev Posad, 1994. S.110.

8. Tam zhe. S. 111.

9. Losskij V.N. Ocherk misticheskogo bogosloviya Vostochnoj Cerkvi. Dogmaticheskoe bogoslovie. S. 428.

10. Tam zhe. S. 429.

11. Platon (Igumnov), arhim. Pravoslavnoe nravstvennoe bogoslovie. S. 111.

12. Ivanov, M.S. Grekh pervorodnyj // Pravoslav. encikl. M., 2006. T. 12. S. 346.

13. Cit. po: Lega VL. Istoriya zapadnoj filosofii. V 2 ch. M., 2014. Ch. 1. S. 337.

14. Platon (Igumnov), arhim. Pravoslavnoe nravstvennoe bogoslovie. S. 111.

15. Losskij V.N. Ocherk misticheskogo bogosloviya Vostochnoj Cerkvi. Dogmaticheskoe bogoslovie. S. 429.

16. Tam zhe. S. 491.

17. Tam zhe.

18. Tam zhe. S. 459.

19. Feofan Zatvornik, set. Nachertanie hristianskogo nravoucheniya. S. 11-12.

20. Tam zhe.

21. Tam zhe. S. 13.

22. Tam zhe.

23. Tam zhe.

24. Makarij (Bulgakov), mitr. Pravoslavno-dogmaticheskoe bogoslovie. V 2 t. M., 1999.T.2.S.10-11.

25. Gnedich P., prot. Dogmat iskupleniya v russkoj bogoslovskoj nauke (1893-1944). M., 2007. S. 41.

26. Tam zhe. S. 37.

27. Feofan Zatvornik, set. Nachertanie hristianskogo nravoucheniya. S. 14.

28. Tam zhe.

29. Tam zhe.

30. Tam zhe. S. 15.

31. Tam zhe.

32. Tam zhe. S. 15-16.

33. Tam zhe. S. 16.

34. Tam zhe. S. 17.

35. Tam zhe.

36. Tam zhe. S. 27.

37. Tam zhe. S. 27-28.

38. Tam zhe. S. 28.

39. Tam zhe.

40. Feofan Zatvornik, svt. Nachertanie hristianskogo nravoucheniya. S. 29.

41. Tam zhe.

42. Tam zhe.

43. Tam zhe. C. 31.

44. Tam zhe.

Downloads

Published

2024-12-27

Issue

Section

Section I. Saint Theophan the Recluse of Vyshensky and his spiritual heritage

Categories

How to Cite

The Christological Aspect of Deification in the Works of Saint Theophan the Recluse. (2024). Theological Collection of Tambov Theological Seminary , 3, 52-58. https://ojs.tamds.ru/1/article/view/426