Differences in Understanding the Principles of Spiritual and Moral Education in Orthodox and Secular Pedagogy

Authors

  • Evtikhieva Lyudmila Yu., teacher of the Tambov Theological Seminary, candidate of philological sciences, associate professor Tambov Theological Seminary, 392000, Russia, Tambov, M. Gorky St., 3. Автор
  • Sergey Shuvaev, Deacon, 5th year student of the Tambov Theological Seminary Tambov Theological Seminary, 392000, Russia, Tambov, M. Gorky St., 3. Автор

Keywords:

principles of spiritual and moral education, Orthodox pedagogy, secular pedagogy, salvation, spiritual transformation, eternal life.

Abstract

The fundamental difference between Orthodox pedagogy and secular pedagogy is the reliance on the immutable truths of faith, the truths of Orthodoxy, while secular science gives guidelines based on categories that change their cultural meanings over time and spatial coordinates. This is confirmed by the very fact of the existence of patristic works dating back to the first centuries of Christianity and dedicated to solving the problems of spiritual and moral improvement on timeless grounds. The authors come to the conclusion that Orthodox pedagogy aims to save the soul as a result of the spiritual and moral education of children, in other words, Orthodox pedagogy aims to save the soul as a result of the spiritual and moral education of children, in other words, liberation from sin and preparation for eternal life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Журавлев И.К. Педагогика в системе наук о человеке. М., 1990. С. 53.

2. Климент Александрийский. Педагог [Электронный ресурс] // Азбука веры: православ. интернет-портал. URL: http://azbyka.ru/otechnik/Kliment (дата просм.: 03.05.14).

3. Бариленко Н.В. Становление взаимоотношений у старших дошкольников в совместной деятельности // Вопр. психологии. 2008. № 4. С. 34-35.

4. Подласый И.П. Педагогика. В 2 кн. М., 1999. Кн. 1. С. 14.

5. Дивногорцева С.Ю. Теоретическая педагогика. В 2 ч. М., 2003. Ч. 1. С. 41.

6. Ушинский К.Д. Собрание сочинений. В 6 т. СПб., 1894. Т. 2. С. 24.

7. Шестпун. Е., протп. Православная педагогика. М., 2008. С. 381.

8. Долганова О.В. Образование как общественное явление и педагогический процесс [Электронный ресурс] // Виртуальная электронная библиотека ВВМ. URL: http://www. velib.com/read_book / (дата проем.: 05.05.15).

9. Дьяченко Г., протп. Духовный мир. М., 2011. С. 192.

10. Иларион (Алфеев), митр. Невеста Христова. Святость Церкви [Электронный ресурс] // Азбука веры: православ. интернет-портал. URL: http://azbyka.ru (дата проем.: 05.05.2015).

11. Подласый И.П. Указ. соч. С. 144.

12. Подласый И.П. Указ. соч. С. 145.

13. Там же.

14. Зеньковский В., прот. На пороге зрелости. М., 1991. С. 50.

15. Там же. С. 51.

16. Там же. С. 55.

17. Там же. С. 57.

18. Зеньковский В., прот. Педагогика. М., 1996. С. 377.

19. Там же. С. 158.

20. Там же. С. 154.

21. Ильин И.Л. Путь к очевидности. М., 1993. С. 20.

22. Ильминский Н.И. Беседы о народной школе. СПб., 1889. С. 93.

23. Каледа Г., прот. Домашняя церковь. С. 86.

REFERENCES

1. Zhuravlev I.K. Pedagogika v sisteme nauk o cheloveke. M., 1990. S. 53.

2. Kliment Aleksandrijskij. Pedagog [Elektronnyj resurs] // Azbuka very: pravoslav. internet-portal. URL: http://azbyka.ru/otechnik/Kliment (data prosm.: 03.05.14).

3. Barilenko N.V. Stanovlenie vzaimootnoshenij u starshih doshkol'nikov v sovmestnoj deyatel'nosti // Vopr. psihologii. 2008. № 4. S. 34-35.

4. Podlasyj I.P. Pedagogika. V 2 kn. M., 1999. Kn. 1. S. 14.

5. Divnogorceva S.Yu. Teoreticheskaya pedagogika. V 2 ch. M., 2003. Ch. 1. S. 41.

6. Ushinskij K.D. Sobranie sochinenij. V 6 t. SPb., 1894. T. 2. S. 24.

7. Shestpun. E., protp. Pravoslavnaya pedagogika. M., 2008. S. 381.

8. Dolganova O.V. Obrazovanie kak obshchestvennoe yavlenie i pedagogicheskij process [Elektronnyj resurs] // Virtual'naya elektronnaya biblioteka VVM. URL: http://www. velib.com/read_book / (data proem.: 05.05.15).

9. D'yachenko G., protp. Duhovnyj mir. M., 2011. S. 192.

10. Ilarion (Alfeev), mitr. Nevesta Hristova. Svyatost' Cerkvi [Elektronnyj resurs] // Azbuka very: pravoslav. internet-portal. URL: http://azbyka.ru (data proem.: 05.05.2015).

11. Podlasyj I.P. Ukaz. soch. S. 144.

12. Podlasyj I.P. Ukaz. soch. S. 145.

13. Tam zhe.

14. Zen'kovskij V., prot. Na poroge zrelosti. M., 1991. S. 50.

15. Tam zhe. S. 51.

16. Tam zhe. S. 55.

17. Tam zhe. S. 57.

18. Zen'kovskij V., prot. Pedagogika. M., 1996. S. 377.

19. Tam zhe. S. 158.

20. Tam zhe. S. 154.

21. Il'in I.L. Put' k ochevidnosti. M., 1993. S. 20.

22. Il'minskij N.I. Besedy o narodnoj shkole. SPb., 1889. S. 93.

23. Kaleda G., prot. Domashnyaya cerkov'. S. 86.

Downloads

Published

2024-12-27

How to Cite

Differences in Understanding the Principles of Spiritual and Moral Education in Orthodox and Secular Pedagogy. (2024). Theological Collection of Tambov Theological Seminary , 3, 225-231. https://ojs.tamds.ru/1/article/view/445

Most read articles by the same author(s)