Cartoons as a means of moral education of primary school children
DOI:
https://doi.org/10.51216/2687-072X_2022_1_144Keywords:
junior schoolchildren, modern cartoons, moral education, project.Abstract
The article is devoted to the issue of considering the role of the cartoon in the moral education of children of primary school age. In the modern world, the level of spirituality has significantly decreased. Cases of child aggression have become more frequent, including those among younger schoolchildren. As you know, the formation of moral qualities is considered especially significant in this age period, since all important personality qualities are laid and developed: in the process of everyday communication with peers, children learn to interact in a team, learn moral norms of behavior. So taking into account the peculiarities of the child's psyche, a visual-figurative (for example, cartoon) explanation of norms and rules is much more successfully perceived by the child. Cartoons have a unique pedagogical potential: in an unobtrusive and colorful form, they are able to reveal such important and complex concepts as friendship, mutual assistance, faith, reveal the norms of family relations, instill a love of work. However, many modern cartoons are harmful to the moral state of children. It is important to carefully monitor the content of cartoons offered to younger schoolchildren and conduct analytical work with children in an interesting way after the promoter. To this end, this paper presents the results of the analysis of cartoon pictures of different directions. In addition, the author proposes a project on the use of cartoons for the purpose of moral education of primary school children «Kaleidoscope of Goodness», whose tasks are to deepen children's knowledge of moral values and create motivation to make the right moral choice in everyday situations.
Downloads
References
1. Коменский, Я. А. Избранные педагогические сочинения / Я. А. Коменский. – Москва : Юрайт, 2019. – 665 с. – ISBN 978-5-458-32146-4. – Текст : непосредственный.
2. Песталоцци, И. Г. Избранные педагогические сочинения. В 2 т. Т. 2 / И. Г. Песталоцци. – Москва : Педагогика, 1991 – 416 с. – URL: http://www.detskiysad.ru/ped/pestalozzi.html (дата обращения: 12.09.2021). – Текст : электронный.
3. Ушинский, К. Д. Человек как предмет воспитания / К. Д. Ушинский. – Москва : Град-Фаир, 2019. – 576 с. – ISBN 5-8183-0811-1. – Текст : непосредственный.
4. Сухомлинский, В. А. Сердце отдаю детям : монография / В. А. Сухомлинский. – Москва : Концептуал, 2019. – 320 с. – ISBN 978-5-906756-73-2. – Текст : непосредственный.
5. Тихон Задонский, свт. Избранные труды. Письма. Материалы / святитель Тихон Задонский. – Москва : Православный Свято-Тихоновский гуманитарный университет, 2004. – 744 с. – ISBN 5-7429-0049-X. – Текст : непосредственный.
6. Иоанн Кронштадтский, прав. Симфония по творениям святого праведного Иоанна Кронштадтского / праведный Иоанн Кронштадтский ; под ред. Т. Н. Терещенко. – Москва : Даръ, 2007. – 768 с. – ISBN 978-5-485-00141-4. – Текст : непосредственный.
7. Куниченко, О. В. Особенности воспитания нравственного поведения старших дошкольников средствами мультипликационных фильмов : специальность 13.00.01 «Общая педагогика, история педагогики и образования» : диссертация на соискание ученой степени кандидата педагогических наук / Куниченко Ольга Владимировна ; Волгоградский государственный социально-педагогический университет. – Волгоград, 2015. – URL: https://vgpu.org/sites/ default/files/disfiles/dissertations/dissertaciya_kunichenko_o.v.pdf (дата обращения: 03.09.2021). – Текст : электронный.
8. Лещенко, Н. В. Особенности нравственного развития младших школьников / Н. В. Лещенко. – Текст : электронный // Интеграция образования. – 2017. – № 3–4 (48–49). – С. 119–122. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/osobennosti-nravstvennogo-razvitiyamladshih-shkolnikov (дата обращения: 09.09.2021).
9. Выготский, Л. С. Воображение и творчество в детском возрасте : Психологический очерк / Л. С. Выготский. – 3-е изд. – Москва : Просвещение, 2016. – 93 с. – ISBN 978-5-6043828-4-4. – Текст : непосредственный.
10. Баландина, М. Д. Мультфильмы как средство нравственного воспитания детей среднего дошкольного возраста : выпускная квалификационная работа / М. Д. Баландина. – Текст : электронный. – URL: https://vkr.pspu.ru/uploads/1358/Balandina_vkr.pdf (дата обращения: 12.09.2021).
11. Глаз, А. С. Современные мультфильмы для детей: средство воспитания или технологии манипулирования? / А. С. Глаз. – URL: https://tehteh.ru/wp-content/uploads/2019/05/1-Glaz-A.-IR-Sovrem-multfilmy.pdf (дата обращения: 08.09.2021). – Текст : электронный.
12. Медведева, И. Я. Кто соблазнит малых сих: СМИ против детей : статьи разных лет / И. Я. Медведева, Т. Л. Шишова. – Клин : Христианская жизнь, – 2019. – 94 с. – ISBN 978-3-14-147219-4. – Текст : непосредственный.
REFERENCES
1. Comenius J.A. Izbrannye pedagogicheskie sochineniya [Selected pedagogical works]. Moscow, Yurayt Publ., 2019, 665 p. (In Russian).
2. Pestalozzi J.H. Izbrannye pedagogicheskie sochineniya [Selected pedagogical works]. In 2 vols, vol. 2. (In Russian). Available at: http://www.detskiysad.ru/ped/pestalozzi.html (accessed: 09/12/2021).
3. Ushinsky K.D. Chelovek kak predmet vospitaniya [Man as a subject of education]. Moscow, Grad-Fair Publ., 2019, 576 p. (In Russian).
4. Sukhomlinsky V.A. Serdtse otdayu detyam [I give my heart to children]. Moscow, Conceptual Publ., 2019, 320 p. (In Russian).
5. St. Tikhon of Zadonsk Izbrannye trudy. Pis’ma. Materialy [Selected works. Letters. Materials]. Moscow, Saint Tikhon’s Orthodox University of Humanities, 2004, 744 p. (In Russian).
6. St. John of Kronstadt Simfoniya po tvoreniyam svyatogo pravednogo Ioanna Kronshtadtskogo [Symphony based on the works by Saint Righteous John of Kronstadt]. Moscow, Dar Publ., 2007, 768 p. (In Russian).
7. Kunichenko O.V. Osobennosti vospitaniya nravstvennogo povedeniya starshikh doshkol’nikov sredstvami mul’tiplikatsionnykh fil’mov. Diss. kand. ped. nauk [Features of educating the moral behavior of older preschoolers by means of animated films. Cand. ped. sci. diss.]. Volgograd State Social and Pedagogical University, Volgograd, 2015. (In Russian). Available at: https://vgpu.org/sites/default/files/disfiles/dissertations/dissertaciya_kunichenko_o.v.pdf (accessed 03.09.2021).
8. Leshchenko N.V. Osobennosti nrsvstvennogo razvitiya mladshikh shkol’nikov [Features of the moral development of younger schoolchildren]. Integratsiya obrazovaniya [Education Integration], 2017, nos. 3–4 (48–49), pp. 119–122. (In Russian). Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/osobennosti-nravstvennogo-razvitiya-mladshih-shkolnikov (accessed: 09.09.2021).
9. Vygotsky L.S. Voobrazhenie i tvorchestvo v detskom vozraste. Psikhologicheskii ocherk [Imagination and creativity in childhood. Psychological essay]. Moscow, Education Publ., 2016, 93 p. (In Russian).
10. Balandina M.D. Mul’tfil’my kak sredstvo nravstvennogo vospitaniya detei srednego shkol’nogo vozrasta [Cartoons as a means of moral education of children of middle preschool age]. (In Russian). Available at: https://vkr.pspu.ru/uploads/1358/Balandina_vkr.pdf (accessed: 09/12/2021).
11. Glaz A.S. Sovremennye mul’tfil’my dlya detei: sredstvo vospitaniya ili tekhnologii manipulirovaniya? [Modern cartoons for children: means of education or manipulation technologies?]. (In Russian). Available at URL: https://tehteh.ru/wp-content/uploads/2019/05/1-Glaz-A.-IR-Sovrem-multfilmy.pdf (date of access: 09/08/2021).
12. Medvedeva I.Ya. Kto soblaznit malykh sikh: SMI protiv detei: stat’i raznykh let [Who will seduce the little ones: the media against children: articles from different years]. Klin, Christian Life Publ., 2019, 94 p. (In Russian).
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.