Anthropological aspect of prayerin the works of the saints Theophan the Recluse and Ignatius Brianchaninov
Keywords:
Saint Theophan the Recluse of Vyshensky, Saint Ignatius (Brianchaninov), prayer, mind, heart, attention.Abstract
The article examines the anthropological aspect of prayer in the works of the saints Theophan the Recluse and Ignatius (Brianchaninov). In the spiritual life of a Christian, the most intimate moment is prayer. Prayer is communication with God, it is an event that cannot leave a person the same as he became at prayer. We always leave prayer either justified or condemned. The reason for this is the great dignity of man, whom God created "in the image and likeness" of His own. In this regard, Saint Theophan the Recluse writes that man, "created in the image and likeness of God ... by his very nature is in some way an image of the Divine race." Saint Ignatius (Brianchaninov) notes that "prayer is the cry of a fallen and repentant man before God." The author of the article draws attention to the mutual connection of the mind and heart in the prayerful feat of man. The cry of the heart, which is the essence of prayer, stems from the awareness of one's sinfulness. The awareness of sins requires a sober attitude towards one's inner world. This function is performed by the mind, on the attentiveness of which the "response" of the heart depends. In conclusion of the article, the author comes to the conclusion that the connection of the mind with the heart is a state of perfect prayer. Sympathy of the heart to the mind is the "building block" from which the building of correct prayer grows.
Downloads
References
1. Феофан Затворник, сет. Начертание христианского нравоучения. М., 2010. С. 50.
2. Там же.
3. Там же.
4. Феофан Затворник, сет. Созерцание и размышление. М., 2007. С. 35-36.
5. Феофан Затворник, сет. Путь ко спасению. М., 2008. С. 18.
6. Феофан Затворник, сет. Созерцание и размышление. С. 37.
7. Там же.
8. Игнатий Брянчанинов, сет. Аскетические опыты. В 2 т. М., 2013. Т. 2. С. 155.
9. Игнатий Брянчанинов, сет. Аскетические опыты. В 2 т. М., 2013. Т. 2. С. 155.
10. Феофан Затворник, сет. Созерцание и размышление. С. 190.
11. Игнатий Брянчанинов, сет. Аскетические опыты. Т. 2. С. 155.
12. Феофан Затворник, сет. Созерцание и размышление. С. 241.
13. Иоанн Дажаскин, прп. Точное изложение православной веры. М., 2011. С. 95.
14. Добротолюбие. В 5 т. М., 2010. Т. 1. С. 79.
15. Там же.
16. Игнатий Брянчанинов, сет. Аскетические опыты. Т. 2. С. 160.
17. Игнатий Брянчанинов, сет. Аскетические опыты. Т. 1. С. 339.
18. Там же. С. 160.
19. Феофан Затворник, сет. Созерцание и размышление. С. 96-97.
20. Имя «дьявол» (diaboloj) в переводе с греческого означает «клеветник».
21. Феофан Затворник, сет. Созерцание и размышление. С. 97.
22. Там же.
23. Игнатий Брянчанинов, сет. Аскетические опыты. Т. 1. С. 162.
24. Там же.
25. Игнатий Брянчанинов, свтп. Аскетические опыты. Т. 1. С. 164.
26. Там же.
27. Феофан Затворник, сет. Созерцание и размышление. С. 201.
28. Там же.
29. Там же. С. 241-242.
30. Там же. С. 242.
31. Феофан Затворник, сет. Начертание христианского нравоучения. С. 87-88.
32. Игнатий Брянчанинов, сет. Аскетические опыты. Т. 1. С. 257.
33. Там же. С. 268.
34. Там же. С. 165.
35. Там же.
36. Там же. С. 263.
37. Феофан Затворник, сет. Созерцание и размышление. С. 94.
38. Там же.
39. Игнатий Брянчанинов, сет. Аскетические опыты. Т. 1. С. 158.
40. Там же. С. 159.
41. Феофан Затворник, сет. Созерцание и размышление. С. 331.
42. Там же. С. 334.
43. Игнатий Брянчанинов, сет. Аскетические опыты. Т. 1. С. 258.
44. Там же. С. 264.
45. Там же. С. 258.
46. Там же. С. 268.
47. Там же.
REFERENCES
1. Feofan Zatvornik, set. Nachertanie hristianskogo nravoucheniya. M., 2010. S. 50.
2. Tam zhe.
3. Tam zhe.
4. Feofan Zatvornik, set. Sozercanie i razmyshlenie. M., 2007. S. 35-36.
5. Feofan Zatvornik, set. Put' ko spaseniyu. M., 2008. S. 18.
6. Feofan Zatvornik, set. Sozercanie i razmyshlenie. S. 37.
7. Tam zhe.
8. Ignatij Bryanchaninov, set. Asketicheskie opyty. V 2 t. M., 2013. T. 2. S. 155.
9. Ignatij Bryanchaninov, set. Asketicheskie opyty. V 2 t. M., 2013. T. 2. S. 155.
10. Feofan Zatvornik, set. Sozercanie i razmyshlenie. S. 190.
11. Ignatij Bryanchaninov, set. Asketicheskie opyty. T. 2. S. 155.
12. Feofan Zatvornik, set. Sozercanie i razmyshlenie. S. 241.
13. Ioann Dazhaskin, prp. Tochnoe izlozhenie pravoslavnoj very. M., 2011. S. 95.
14. Dobrotolyubie. V 5 t. M., 2010. T. 1. S. 79.
15. Tam zhe.
16. Ignatij Bryanchaninov, set. Asketicheskie opyty. T. 2. S. 160.
17. Ignatij Bryanchaninov, set. Asketicheskie opyty. T. 1. S. 339.
18. Tam zhe. S. 160.
19. Feofan Zatvornik, set. Sozercanie i razmyshlenie. S. 96-97.
20. Imya «d'yavol» (diaboloj) v perevode s grecheskogo oznachaet «klevetnik».
21. Feofan Zatvornik, set. Sozercanie i razmyshlenie. S. 97.
22. Tam zhe.
23. Ignatij Bryanchaninov, set. Asketicheskie opyty. T. 1. S. 162.
24. Tam zhe.
25. Ignatij Bryanchaninov, svtp. Asketicheskie opyty. T. 1. S. 164.
26. Tam zhe.
27. Feofan Zatvornik, set. Sozercanie i razmyshlenie. S. 201.
28. Tam zhe.
29. Tam zhe. S. 241-242.
30. Tam zhe. S. 242.
31. Feofan Zatvornik, set. Nachertanie hristianskogo nravoucheniya. S. 87-88.
32. Ignatij Bryanchaninov, set. Asketicheskie opyty. T. 1. S. 257.
33. Tam zhe. S. 268.
34. Tam zhe. S. 165.
35. Tam zhe.
36. Tam zhe. S. 263.
37. Feofan Zatvornik, set. Sozercanie i razmyshlenie. S. 94.
38. Tam zhe.
39. Ignatij Bryanchaninov, set. Asketicheskie opyty. T. 1. S. 158.
40. Tam zhe. S. 159.
41. Feofan Zatvornik, set. Sozercanie i razmyshlenie. S. 331.
42. Tam zhe. S. 334.
43. Ignatij Bryanchaninov, set. Asketicheskie opyty. T. 1. S. 258.
44. Tam zhe. S. 264.
45. Tam zhe. S. 258.
46. Tam zhe. S. 268.
47. Tam zhe.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 Theological Collection of Tambov Theological Seminary

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.