Historical experience of interpretation of the apocalyptic image of the Whore of Babylon in Protestantism and Old Belief: similarities and differences in approaches to interpretation
DOI:
https://doi.org/10.51216/2687-072X_2025_3_37-55Keywords:
image of the Whore of Babylon, Antichrist, Apocalypse, eschatology, Protestantism, Old BeliefAbstract
The article presents the experience of studying the practices of interpreting the apocalyptic image of the Whore of Babylon in Protestantism and Old Belief. It notes the main factors that influenced the specifics of the formation and development of these practices and reflects the cause-and-effect relationship between the ecclesiological ideas of Protestants and Old Believers and the forms of their choice of approaches to interpreting this image.
The relevance of this study is determined by the high level of scientific interest in the problems of Protestant and Old Believer theology in general and apocalypticism in particular, despite the fact that the topic of comparative analysis of Protestant and Old Believer apocalypticism in modern scientific research literature is poorly covered.
This work attempts to shed additional light on one of the least studied aspects of this topic, which, in fact, is its scientific novelty. The purpose of this study was to identify and outline the fundamental similarities and differences seen in the approaches to interpreting the image of the Whore of Babylon used by Protestants, on the one hand, and Old Believers, on the other. In the course of revealing the topic of the article, both general scientific and special methods of scientific research were used (methods of biblical hermeneutics, chronologica, comparative-historical, and others).
As a result of the study, the main approaches used by representatives of Protestantism and Old Believers in the context of developing the practices of interpreting the image of the Whore of Babylon were identified, analyzed, and compared. Based on this comparison, it was confirmed that the opinion of a number of modern thinkers, pointing to an extremely high degree of similarity between Protestants and Old Believers, does not agree with the actual state of affairs.
For citation: Leonov A. M. Historical experience of interpretation of the apocalyptic image of the Whore of Babylon in Protestantism and Old Belief: similarities and differences in approaches to interpretation DOI: https://doi.org/10.51216/2687-072Х_2025_3_37-55. EDN: XRVFLR // Theological Collection of Tambov Theological Seminary. 2025, no. 3 (32). p. 37-55. (In Russian)
Downloads
References
Список источников
1. Библия : книги Священного Писания Ветхого и Нового Завета канонические / в русском переводе с объяснительным вступлением к каждой книге Библии и примечаниями Ч. И. Скоуфилда с английского издания 1909 года. Чикаго : Славянское евангельское общество, 1990. 1499, 10 с.
2. Андрей Кесарийский, архиеп. Апокалипсис с толкованием Андрея Кесарийского : [рукопись]. XVI в. // ОР РГБ (Отдел рукописей Российской государственной библиотеки). Ф. 228. № 63. II, 133 л.
2. Геллей Г. Библейский справочник : пер. с англ. Санкт-Петербург : Библия для всех, 2004. 864 с.
3. Лютер М. О Вавилонском пленении Церкви, или в чем состоит по преимуществу природа, число и употребление Таинств // О Вавилонском пленении Церкви / сост. и ред. И. Фокин. Санкт-Петербург : Санкт-Петербургское общество Мартина Лютера : издательство Санкт-Петербургского христианского университета, 2017. С. 91-191.
4. Сборник сочинений протопопа Аввакума и диакона Федора Иванова : [рукопись]. XIX в. // ОР РГБ. Ф. 17. № 966. 235 л.
5. Слово о лжепророках и лжеучителях. [Старообрядческое издание]. Клинцы : Типография Федора Карташева, 1786. 60 л.
6. Benedetto XIV. Enciclica Apostolica Constitutio del Sommo Pontefice Benedetto XIV (26.06.1749) // The Holy See : website. URL: https://www.vatican.va/content/benedictus-xiv/it/documents/enciclica--i-apostolica-constitutio--i---26-giugno-1749--richiam.html (дата обращения: 26.04.2025).
7. Ecumenism // Encyclopedia Britannica. URL: https://www.britannica.com/topic/ecumenism (дата обращения: 14.04.2025).
8. Victorinus Petavionensis, s. Victorini Episcopi Petavionensis et martyris Scholia in Apocalypsin beati Joannis // Patrologiae cursus completus (Series Latina - PG) / ed. J.-P. Migne. T. 5. Paris, 1844. Col. 317-344.
Список литературы
1. Антихрист : (из истории отечественной духовности) : антология / сост. коммент.: А. С. Гришина, К. Г. Исупова. Москва : Высшая школа, 1995. 415 с.
2. Гридчин А. В. Основные концепции цивилизационных различий в современном католическом и протестантском дискурсах // Труды Белгородского государственного технологического университета. Серия 6. История, философия. 2021. № 1 (245). С. 175-180.
3. Гурьянова Н. С. Идея «Третьего Рима» у защитников старого обряда в XVII в. DOI: https://doi.org/10.18522/2500-3224-3-72-85 // Новое прошлое = The New Past. 2023. № 3. С. 72-85.
4. Исаев С. А. Какие религиозные течения следует считать предшественниками Реформации? DOI: https://doi.org/10.51255/2311-603X_2021_4_148 // Петербургский исторический журнал. 2021. № 4 (32). С. 148-167.
5. Карасёв С. В., Малыгин А. Н. Историографические оценки и исторические уроки старообрядческого раскола XVII века. DOI: https://doi.org/10.21285/2415-8739-2023-4-107-115 // Известия Лаборатории древних технологий. 2023. № 4 (49). С. 107-115.
6. Куприянова И. В. Научно-исторические концепции раскола в интерпретациях старообрядческих теоретиков. DOI: https://doi.org/10.18101/978-5-9793-1674-1-59-66 // Старообрядчество : история и современность, местные традиции, русские и зарубежные связи : материалы VII Международной научно-практической конференции, Улан-Удэ, 17-18 ноября 2021 года. Улан-Удэ : Бурятский государственный университет имени Доржи Банзарова, 2021. С. 59-66.
7. Леонов А. М. Практика интерпретирования эсхатологических образов в условиях политической борьбы. DOI: https://doi.org/10.47132/2541-9587_2025_1_83 // Труды кафедры богословия Санкт-Петербургской духовной академии. 2025. № 1 (25). С. 83-94.
8. Лоуренс Д. Г. Апокалипсис / пер. с англ. А. М. Надежкина ; ком-мент. и прим. А. М. Надежкина. Нижний Новгород : Нижегородский государственный университет им. Н. И. Лобачевского, 2015. 191 с.
9. Мишачева И. Рецензия на: Price, D. H. (2020) In the Beginning Was the Image: Art and the Reformation Bible. New York: Oxford University Press. - 411 p. DOI: https://doi.org/10.22394/2073-7203-2023-41-1-315-323 // Государство, религия, Церковь в России и за рубежом. 2023. Т. 41, № 1. С. 315-323.
10. Поздеева И. В. Русское старообрядчество как объект научных интересов. DOI: https://doi.org/10.24412/2949-4001-2023-0065 // Старообрядчество. 2023. Т. 1, № 2. С. 5-13.
11. Прилуцкий А. М. Нарратив о восстановлении монархии в России и его представление в эсхатологическом дискурсе DOI: https://doi.org/10.47132/1814-5574_2023_3_269 // Христианское чтение. 2023. № 3. С. 269-276.
12. Смирнов М. Ю. Экуменизм в современной Европе: адаптация к секулярному обществу DOI: https://doi.org/10.31857/S0201708323040095 // Современная Европа. 2023. № 4 (118). С. 157-169.
13. Соловьев П. К. Из раскола в единоверие: мотивация религиозного выбора старообрядцев во второй половине XIX - начале XX века. DOI: https://doi.org/10.56621/27825884_2024_25_63 // Труды Саратовской православной духовной семинарии. 2024. № 2 (25). С. 63-78.
14. Сулимов С. И., Черниговских И. В. Социально-духовные причины возникновения концепции «Москва - третий Рим» // Культура и цивилизация. [Донецк], 2024. № 2 (20). С. 75-81.
15. Теория раскола: старообрядцы - это русские протестанты или всё-таки своего рода как бы католики? // Старая вера : сайт. URL: https:// ruvera.ru/articles/teoriya_raskola (дата обращения: 11.04.2025).
16. Титова Л. В. Противники церковной реформы об антихристовой сущности Патриарха Никона. DOI: https://doi.org/10.31518/2618-9100-2022-2-16 // Исторический курьер. 2022. № 2 (22). С. 251-259.
17. Юнг-Штиллинг И. Г. Победная повесть, или Торжество веры христианской. Санкт-Петербург : Морская типография, 1815. XVI, 450 с.
Sources
1. Bibliya: knigi Svyashchennogo Pisaniya Vetkhogo i Novogo Zaveta kanonicheskie [The Bible: the canonical books of the Holy Scriptures of the Old and New Testaments]. Chicago, Slavic Evangelical Society Publ., 1990, 1499, 10 p. (In Russian).
2. Andrew of Caesarea, Archbishop Apokalipsis s tolkovaniem Andreya Kesariiskogo [Apocalypse with the interpretation of Andrew of Caesarea]. Otdel rukopisei Rossiiskoi gosudarstvennoi biblioteki [Manuscript Department of the Russian State Library]. Fund 228, no. 63, II, 133 p. (In Russian).
2. Halley G. Bibleiskii spravochnik [Bible reference book]. St. Petersburg, Bible for Everyone Publ., 2004, 864 p. (In Russian).
3. Luther M. O Vavilonskom plenenii Tserkvi, ili v chem sostoit po prei-mushchestvu priroda, chislo i upotreblenie Tainstv [On the Babylonian captivity of the Church, or what is the nature, number, and use of the Sacraments]. O Vavilonskom plenenii Tserkvi [On the Babylonian Captivity of the Church]. St. Petersburg, St. Petersburg Martin Luther Society, St. Petersburg Christian University Publ., 2017, pp. 91-191. (In Russian).
4. Sbornik sochinenii protopopa Avvakuma i diakona Fedora Ivanova [Collected works of Archpriest Avvakum and Deacon Fyodor Ivanov]. Otdel ru-kopisei Rossiiskoi gosudarstvennoi biblioteki [Manuscript Department of the Russian State Library]. Fund 17, no. 966, 235 p. (In Russian).
5. Slovo o lzheprorokakh i lzheuchitelyakh [A word on false prophets and false teachers]. Klintsy, Fyodor Kartashev Publ., 1786, 60 p. (In Russian).
6. Benedetto XIV Enciclica Apostolica Constitutio del Sommo Pontefice Benedetto XIV (26.06.1749). The Holy See Website. (In Italian). Available at: https://www.vatican.va/content/benedictus-xiv/it/documents/enciclica--i-apostolica-constitutio--i---26-giugno-1749--richiam.html (accessed: 26.04.2025).
7. Ecumenism Encyclopedia Britannica (In English). Available at: https://www.britannica.com/topic/ecumenism (accessed 14.04.2025).
8. Victorinus Petavionensis, s. Victorini Episcopi Petavionensis et martyris Scholia in Apocalypsin beati Joannis // Patrologiae cursus completus (Series Latina - PG) / ed. J.-P. Migne. T. 5. Paris, 1844. Col. 317-344. (In Italian).
References
1. Antikhrist [Antichrist]. Moscow, Vysshaya Shkola Publ., 1995, 415 p. (In Russian).
2. Gridchin A. V. Osnovnye kontseptsii tsivilizatsionnykh razlichii v sovremennom katolicheskom i protestantskom diskursakh [Basic concepts of civilizational differences in modern Catholic and Protestant discourses]. Trudy Belgorodskogo gosudarstvennogo tekhnologicheskogo universiteta. Seriya 6. Istoriya, filosofiya [Proceedings of the Belgorod State Technological University. Series 6. History, Philosophy]. 2021, no. 1 (245), pp. 175-180. (In Russian).
3. Guryanova N. S. Ideya “Tret’ego Rima” u zashchitnikov starogo obryada v XVII v. [The idea of the “Third Rome” among the defenders of the old rite in the 17th century]. Novoe proshloe / The New Past [The New Past]. 2023, no. 3, p. 72-85. (In Russian). DOI: https://doi.org/https://doi.org/10.18522/2500-3224-3-72-85.
4. Isaev S. A. Kakie religioznye techeniya sleduet schitat’ predshestven-nikami Reformatsii? [Which religious movements should be considered the predecessors of the Reformation?]. Peterburgskii istoricheskii zhurnal [Petersburg Historical Journal]. 2021, no. 4 (32), pp. 148-167. (In Russian). DOI: https://doi.org/10.51255/2311-603X_2021_4_148.
5. Karasev S. V., Malygin A. N. Istoriograficheskie otsenki i istoricheskie uroki staroobryadcheskogo raskola XVII veka [Historiographic assessments and historical lessons of the Old Believer schism of the 17th century]. Izvestiya Laboratorii drevnikh tekhnologii [News of the Laboratory of Ancient Technologies]. 2023, no. 4 (49), pp. 107-115. (In Russian). DOI: https://doi.org/10.21285/2415-8739-2023-4-107-115.
6. Kupriyanova I. V. Nauchno-istoricheskie kontseptsii raskola v inter-pretatsiyakh staroobryadcheskikh teoretikov [Scientific and historical concepts of the schism in the interpretations of Old Believer theorists]. Materialy VII nauchno-prakticheskoi konferentsii “Staroobryadchestvo: istoriya i sovremennost’, mestnye traditsii, russkie i zarubezhnye svyazi” [Proceedings of the 7th International Scientific and Practical Conference “Old Believers: Past and Present, Local Traditions, Russian and Foreign Connections”]. Ulan-Ude, Dorzhi Banzarov Buryat State University Publ., 2021, pp. 59-66. (In Russian). DOI: https://doi.org/10.18101/978-5-9793-1674-1-59-66.
7. Leonov A. M. Praktika interpretirovaniya eskhatologicheskikh obraztsov v usloviyakh politicheskoi bor’by [Practice of interpreting eschatological images in the context of political struggle]. Trudy kafedry bogosloviya Sankt-Peterburgskoi dukhovnoi akademii [Works of the Department of Theology of the St. Petersburg Theological Academy]. 2025, no. 1 (25), pp. 83-94. (In Russian). DOI: https://doi.org/10.47132/2541-9587_2025_1_83.
8. Lawrence D. G. Apokalipsis [Apocalypse]. Nizhny Novgorod, Nizhny Novgorod State University named after N. I. Lobachevsky Publ., 2015, 191 p. (In Russian).
9. Mishacheva I. Retsenziya na: Price, D. H. (2020) In the Beginning Was the Image: Art and the Reformation Bible. New York: Oxford University Press. - 411 p. [Review of: Price, D. H. (2020) In the Beginning Was the Image: Art and the Reformation Bible. New York: Oxford University Press. -411 p.]. Gosudarstvo, religiya, Tserkov’ v Rossii i za rubezhom [State, Religion, Church in Russia and Abroad]. 2023, vol. 41, no. 1, pp. 315-323. (In Russian). DOI: https://doi.org/10.22394/2073-7203-2023-41-1-315-323.
10. Pozdeeva I. V. Russkoe staroobryadchestvo kak ob’’ekt nauchnykh interesov [Russian Old Believers as an object of scientific interests]. Staroobryadchestvo [Old Believers]. 2023, vol. 1, no. 2, pp. 5-13. (In Russian). DOI: https://doi.org/10.24412/2949-4001-2023-0065.
11. Prilutsky A. M. Narrativ o vosstanovlenii monarkhii v Rossii i ego predstavlenie v eskhatologicheskom diskurse [Narrative of the restoration of the monarchy in Russia and its representation in eschatological discourse]. Khristianskoe chtenie [Christian Reading]. 2023, no. 3, pp. 269-276. (In Russian). DOI: https://doi.org/10.47132/1814-5574_2023_3_269.
12. Smirnov M. Yu. Ekumenizm v sovremennoi Evrope: adaptatsiya k sekulyarnomu obshchestvu [Ecumenism in modern Europe: adaptation to a secular society]. Sovremennaya Evropa [Modern Europe]. 2023, no. 4 (118), pp. 157-169. (In Russian). DOI: https://doi.org/10.31857/S0201708323040095.
13. Soloviev P. K. Iz raskola v edinoverie: motivatsiya religioznogo vybora staroobryadtsev vo vtoroi polovine XIX - nachale XX veka [From schism to uniformity: motivation of the religious choice of Old Believers in the second half of the 19th - early 20th century]. Trudy Saratovskoi pravoslavnoi dukhovnoi seminarii [Works of Saratov Orthodox Theological Seminary]. 2024, no. 2 (25), pp. 63-78. (In Russian). DOI: https://doi.org/10.56621/27825884_2024_25_63
14. Sulimov S. I., Chernigovskikh I. V. Sotsial’no-dukhovnye prichiny vozniknoveniya kontseptsii “Moskva - Tretii Rim” [Social and spiritual reasons for the emergence of the concept of “Moscow is the Third Rome”]. Kul’tura i tsivilizatsiya [Culture and Civilization]. Donetsk, 2024, no. 2 (20), pp. 75-81. (In Russian).
15. Teoriya raskola: staroobryadtsy - eto russkie protestanty ili vsetaki svoego roda kak by katoliki? [The theory of schism: are Old Believers Russian Protestants or still a kind of Catholics?]. Sait Staraya vera [Website Old Faith]. (In Russian). Available at: https://ruvera.ru/articles/teoriya_raskola (accessed: 11.04.2025).
16. Titova L. V. Protivniki tserkovnoi reform ob antikhristovoi sushchnosti Patriarkh Nikona [Opponents of church reform on the antichrist essence of Patriarch Nikon]. Istoricheskii kur’er [Historical Courier]. 2022, no. 2 (22), pp. 251-259. (In Russian). DOI: https://doi.org/10.31518/2618-9100-2022-2-16.
17. Jung-Stilling I. G. Pobednaya povest’, ili Torzhestvo very christianskoi [Victorious story, or the triumph of Christian Faith]. St. Petersburg, Morskaya Typographia Publ., 1815. XVI, 450 p. (In Russian).
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Theological Collection of Tambov Theological Seminary

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.