The concept of nurturing education in the “Notes on Didactics” of the Holy Martyr Thaddeus (Uspensky) (by the example of Chapter II)
DOI:
https://doi.org/10.51216/Keywords:
concept of nurturing education, the concept of developmental learning, Hieromartyr Thaddeus (Uspensky), Law of God; pedagogical work “Notes on didactics”.Abstract
The article presents an analysis of the second chapter of the fundamental pedagogical work “Notes on Didactics” by Hieromartyr Thaddeus (Uspensky). The relevance of addressing this particular part of the “Notes...” is due to several reasons. Firstly, “Notes ...” were published by Archimandrite Thaddeus in Ufa in 1902. Until recently, only the first chapter, devoted to issues of general didactics, was available in electronic form and received sufficient understanding in the dissertation of N. N. Donenko (2020). The second chapter (“On teaching Law of God”) and the third chapter (“On teaching the Slavic language”) were republished in electronic form in Tver only in 2003. Thanks to this, an opportunity was opened up for the study of these chapters by practicing teachers working in Sunday schools, Orthodox gymnasiums, theological seminaries, etc., who teach “Law of God” as a system-forming subject. Secondly, in Chapter 2, Archimandrite Thaddeus succeeded in formulating the basic provisions, the conceptual principles of nurturing education and the pedagogical technology for implementing this concept in a real pedagogical process. The author of the article suggests that it was the Holy Martyr Thaddeus (Uspensky) who was one of the first to develop the concept of educative education at the beginning of the 20th century, which was subsequently developed by Soviet teachers only in the 1960s–1980s. In conclusion, a number of topical issues in the system of Russian education are noted, related to the search for new approaches to the development of secular pedagogical science and practice on the foundation of the Christian faith.
Downloads
References
1. Доненко, Н. Н. Образовательно-просветительская деятельность и дидактическое наследие Фаддея (Успенского) : специальность 13.00.01 «Общая педагогика, история педагогики и образования» : диссертация на соискание кандидата педагогических наук / Доненко Николай Николаевич ; Крымский федеральный университет имени В. И. Вернадского. – Ялта, 2020. – 272 с. – URL: https://www.dissercat.com/content/obrazovatelnoprosvetitelskaya-deyatelnost-i-didakticheskoe-nasledie-faddeyauspenskogo/read (дата обращения: 16.04.2022).
2. Беленчук, Л. Н. Развитие церковной дидактики в конце XIX – начале XX / Л. Н. Беленчук. – Текст : электронный // Вестник ПСТГУ. Серия IV. Педагогика. Психология. – 2020. – Вып. 59. – С. 79–90. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/razvitie-tserkovnoy-didaktiki-v-kontse-xix-nachale-xx-veka/viewer (дата обращения: 15.04.2022).
3. Гринько, К. М. Духовно-просветительская деятельность архиепископа Фаддея (Успенского) в конце XIX – первом десятилетии ХХ в. / Гринько Ксения Михайловна. – Текст : электронный // Вестник Вятского государственного гуманитарного университета. – 2012. – № 3–1. – С. 54–57. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/duhovno-prosvetitelskaya-deyatelnost-arhiepiskopafaddeya-uspenskogo-v-kontse-xix-pervom-desyatiletii-xx-v/viewer (дата обращения: 15.04.2022).
4. Еригин, Ю. В. «Записки по дидактике» Фаддея (Успенского) – первый в России фундаментальный труд по православной педагогике / Еригин Ю. В., С. Е. Чушкина. – Текст : электронный // Педагогический журнал Башкортостана. – 2017. – № 1 (68). – С. 134–145. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/zapiski-podidaktike-faddeya-uspenskogo-pervyy-v-rossii-fundamentalnyy-trudpo-pravoslavnoy-pedagogike (дата обращения: 15.04.2022).
5. Дивногорцева, С. Ю. Основы православной педагогической культуры : учебное пособие / С. Ю. Дивногорцева. – Москва : Издательство ПСТГУ, 2013. – 240 с. – ISBN 978-5-7429-0839-5. – Текст : непосредственный.
6. Козлова, Н. И. Развитие теории воспитывающего обучения в истории отечественной педагогической науки / Н. И. Козлова. – Текст : электронный // Вестник ЧитГУ. – 2007. – № 4 (45). – С. 128–133. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/razvitieteorii-vospityvayuschego-obucheniya-v-istorii-otechestvennoypedagogicheskoy-nauki/viewer (дата обращения: 16.04.2022).
7. Напольских, Н. Б. Понятие «воспитывающее обучение» в контексте современного образования. – Текст : электронный // Sciences of Europe. – 2020. – Vol. 4, No 52. – P. 25–28. – URL: https://www.europe-science.com/wp-content/uploads/2021/11/VOL-4-No-52-2020.pdf (дата обращения: 16.04.2022).
8. Яковлев, Е. В. Педагогическая концепция : методологические аспекты построения / Е. В. Яковлев, Н. О. Яковлева. – Москва : ВЛАДОС, 2006. – 239 с. – ISBN 5-691-01523-0. – Текст : непосредственный.
9. Фаддей (Успенский), архиеп. Тверской. Творения. В 2 кн. Кн. 2. Записки по дидактике / архиепископ Фаддей (Успенский). – Тверь : Булат, 2003. – 335 с. – (Духовное наследие мучеников и исповедников Русской Православной Церкви). – ISBN 5-902112-17-6. – Текст : непосредственный.
10. Верхотурова, Ю. А. Педагогическая деятельность как психолого-педагогический феномен / Верхотурова Юлия Анатольевна, Галагузова Юлия Николаевна. – Текст : электронный // Педагогическое образование в России. – 2019. – № 3. – С. 62–67. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ pedagogicheskaya-deyatelnostkak-psihologo-pedagogicheskiy-fenomen/viewer (дата обращения: 16.04.2022).
11. Феофан Затворник, свт. Путь ко спасению : краткий очерк аскетики / святитель Феофан Затворник. – Москва : Правило веры, 1998. – 607 с. – ISBN 5-7533-0056-1. – Текст : непосредственный.
REFERENCES
1. Donenko N.N. Obrazovatel’no-prosvetitel’skaya deyatel’nost’ i didakticheskoe nasledie Faddeya (Uspenskogo). Diss. kand. ped. nauk [Educational and awareness raising activities and the didactic heritage of Thaddeus (Uspensky). Cand. ped. sci. diss.]. Crimean Federal University named after V.I. Vernadsky. Yalta, 2020, 272 p. (In Russian). Available at: https://www.dissercat.com/content/obrazovatelno-prosvetitelskaya-deyatelnost-i-didakticheskoe-nasledie-faddeya-uspenskogo/read (accessed: 16.04.2022).
2. Belenchuk L.N. Razvitie tserkovnoi didaktiki v kontse XIX – nachale XX [The development of church didactics in the late 19th – early 20th centuries]. Vestnik PSTGU [St. Tikhon’s University Review]. Series IV. Pedagogy. Psychology. 2020, issue 59, pp. 79–90. (In Russian). Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/razvitietserkovnoy-didaktiki-v-kontse-xix-nachale-xx-veka/viewer (accessed: 15.04.2022).
3. Grinko K.M. Dukhovno-prosvetitel’skaya deyatel’nost’ arkhiepiskopa Faddeya (Uspenskogo) v kontse XIX – pervom desyatiletii XX v. [Spiritual and educational activities of Archbishop Thaddeus (Uspensky) at the end of the 19th – the first decade of the 20th centuries]. Vestnik Vyatskogo gosudarstvennogo gumanitarnogo universiteta [Bulletin of the Vyatka State University for the Humanities]. 2012, no. 3–1, pp. 54–57. (In Russian). Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/duhovno-prosvetitelskaya-deyatelnost-arhiepiskopa-faddeya-uspenskogo-v-kontse-xix-pervom-desyatiletii-xx-v/viewer (accessed 15.04.2022).
4. Erigin Yu.V. “Zapiski po didaktike” Faddeya (Uspenskogo) – pervyi v Rossii fundamental’nyi trud po pravoslavnoi pedagogike [“Notes on didactics” by Thaddeus (Uspensky) is the first fundamental work in Russia on Orthodox pedagogy]. Pedagogicheskii zhurnal Bashkortostana [Pedagogical Journal of Bashkortostan]. 2017, no. 1 (68), pp. 134–145. (In Russian). Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/zapiski-po-didaktike-faddeya-uspenskogo-pervyy-v-rossii-fundamentalnyy-trud-po-pravoslavnoy-pedagogike (accessed: 15.04.2022).
5. Divnogortseva S.Yu. Osnovy pravoslavnoi pedagogicheskoi kul’tury [Fundamentals of Orthodox pedagogical culture]. Moscow, PSTGU Publ., 2013, 240 p. (In Russian).
6. Kozlova N.I. Razvitie teorii vospityvayushchego obucheniya v istorii otechestvennoi pedgogicheskoi nauki [Development of the theory of nurturing education in the history of domestic pedagogical science]. Vestnik Chitinskogo gosudarstvennogo universiteta [Bulletin of the Chita State University]. 2007, no. 4 (45), pp. 128–133. (In Russian). Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/razvitie-teorii-vospityvayuschego-obucheniya-v-istorii-otechestvennoy-pedagogicheskoy-nauki/viewer (accessed: 16.04.2022).
7. Napolskikh N.B. Ponyatie “vospityvayushchee obuchenie” v kontekste sovremennogo obrazovaniya [The concept of “nurturing education” in the context of modern education]. Sciences of Europe, 2020, vol. 4, no 52, pp. 25–28. (In Russian). Available at: https://www.europe-science.com/wp-content/uploads/2021/11/VOL-4-No-52-2020. pdf (accessed 16.04.2022).
8. Yakovlev E.V. Pedagogicheskaya kontseptsiya: metodologicheskie aspecty postroeniya [Pedagogical concept: methodological aspects of construction]. Moscow, VLADOS Publ., 2006, 239 p. (In Russian).
9. Thaddeus (Uspensky), Archbishop of Tver Tvoreniya [Works]. Tver, Bulat Publ., 2003, book 2. Notes on didactics, 335 p. (In Russian).
10. Verkhoturova Yu.A. Pedagogicheskaya deyatel’nost’ kak psikhologo-pedagogicheskii fenomen [Pedagogical activity as a psychological and pedagogical phenomenon]. Pedagogicheskoe obrazovanie v Rossii [Pedagogical Education in Russia], 2019, no. 3, pp. 62–67. (In Russian). Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/ pedagogicheskaya-deyatelnost-kak-psihologo-pedagogicheskiy-fenomen/viewer (accessed: 16.04.2022).
11. St. Theophan the Recluse Put’ ko spaseniyu : kratkii ocherk asketiki [The Path to Salvation: A Brief Essay on Asceticism]. Moscow, Rule of Faith Publ., 1998, 607 p. (In Russian).
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.