Continuity of pedagogical approaches of St. Philaret (Drozdov) and Hieromartyr Thaddeus (Uspensky) in performing the system of spiritual education in Russia: on the formulation of the problem

Authors

  • Petr N. Evtikhiev, PhD in Pedagogy, Associate Professor Head of the Department of Philological and Church Practical Disciplines Tambov Theological Seminary Tambov Theological Seminary, 392000, Russian, Tambov М. Gorkogo Street, 3. Автор
  • Zosima (Aleksei Klinkov), Hieromonk, Master’s Degree Student Tambov Theological Seminary Tambov Theological Seminary 392000, Russian, Tambov М. Gorkogo Street, 3. Автор

DOI:

https://doi.org/10.51216/2687-072X_2025_1_181-201

Keywords:

Saint Philaret (Drozdov), Hieromartyr Thaddeus (Uspensky), education reform, spiritual education, parish school, training of teaching staff, curricula and programs.

Abstract

The article is devoted to identifying the ideological continuity in the work of Saint Philaret (Drozdov) (first half of the 19th century) and Hieromartyr Thaddeus (Uspensky) (early 20th century) in reforming the system of spiritual education in Russia. The relevance of the topic is due to the need to study the experience of previous generations in the field of spiritual and moral education and training for the purpose of using it in the modern education system.

The authors studied Charters of the Theological Academies of 1814, 1868, the publication “Filaret, Metropolitan of Moscow and Kolomna. Collection of Opinions and Reviews” in five volumes, containing the memoirs of contemporaries who witnessed the reform of the system of spiritual education in the mid-19th century, as well as the work of Hieromartyr Thaddeus (Uspensky) “Notes on Didactics”. The authors use theoretical-analytical, ideographic, comparative methods of scientific research.

The study revealed the unity of the ideological and methodological approaches of the two archpastors in building a unified system of spiritual education in Russia. The commonality of the approach to transforming the educational model is noted in two areas: a) training of teaching staff and b) developing a common understanding of the purpose and objectives of spiritual education at all levels: from primary (church parish schools) to higher (theological academies). This made it possible to build a holistic vertical of spiritual education by the end of the 19 th century. Out by both hierarchs attempted to solve one of the pressing problems of the spiritual education system - the integration of secular sciences and theology.

For citation: Evtikhiev P. N., Zosima (Klinkov A. V.), hieromonk Continuity of pedagogical approaches of St. Philaret (Drozdov) and Hieromartyr Thaddeus (Uspensky) in performing the system of spiritual education in Russia: on the formulation of the problem DOI: 10.51216/2687‑072Х_2025_1_181-201. EDN: HOZELS // Theological Collection of Tambov Theological Seminary. 2025, no. 1 (30). P. 181–201. (In Russian)

Downloads

Download data is not yet available.

References

Список источников

1. Корсунский И. К истории изучения греческого языка и его словесности в Московской Духовной Академии : [наиболее выдающиеся труды и труженики в области изучения этого предмета] // Богословский вестник. 1893. Т. 4, № 11. С. 221-259 (2-я паг.).

2. Листовский И. С. Филарет, архиепископ Черниговский // Русский архив. Москва : В Университетской типографии (М. Катков), на Страстном бульваре, 1887. URL: https://runivers.rU/bookreader/book408965/#page/49/ mode/1up (дата обращения: 01.10.2024).

3. Фаддей (Успенский), архиепископ Тверской. Творения : в 2 кн. Кн. 2. Записки по дидактике. Тверь : Булат, 2003. 335 с. (Духовное наследие мучеников и исповедников Русской Православной Церкви).

4. Филарет, митрополит Московский и Коломенский. Собрание мнений и отзывов. Т. 1, Санкт-Петербург, 1885, 510 с.; Т. 2, Санкт-Петрбург, 1885, 485 с.; Т. 3, Санкт-Петербург, 1885, 600 с.; Т. 4, Москва, 1886, 613 с.; Т. 5-6, Москва, 1887, 1033 с.; Том дополнительный, Санкт-Петербург, 1887, 679 с.

5. Флоровский Георгий, протоиерей. Пути русского богословия. 2-е изд. Париж: YMCA-PRESS, 1981. 622 с.

Список литературы

1. Гринько К. М. Духовно-просветительская деятельность архиепископа Фаддея (Успенского) в конце XIX - первом десятилетии ХХ в. // Вестник Вятского государственного гуманитарного университета. 2012. № 3-1. С. 54-57.

2. Грудинина E. В. К вопросу о периодизации и проблемах развития русского литературного языка // Богословский сборник Тамбовской духовной семинарии. 2022. № 4 (21). С. 164-182. DOI: 10.51216/2687- 072Х_2022_4_164. EDN: KTXABJ.

3. Евтихиев П. Н. Концепция воспитывающего обучения в «Записках по дидактике» священномученика Фаддея (Успенского) (на примере Главы II) // Богословский сборник Тамбовской духовной семинарии. 2022. № 3 (20). С. 112-129. DOI: 10.51216/2687-072X_2022_3_112. EDN: YNKYZG.

4. Евтихиев П. Н. Псалтирь как учебная (дидактическая) книга: анализ перспектив ее использования в современной школе // Богословский сборник Тамбовской духовной семинарии. 2019. № 8. С. 165-172.

5. Жужгова Н. В. Формирование исторического мышления в условиях современного образования // Пермский педагогический журнал. 2011. № 2. С. 91-95.

6. Клинков А. В. Дидактические подходы к обучению церковнославянскому языку у священномученника Фаддея (Успенского): аспектный анализ // Православный собеседник. 2023. № 1 (31). С. 152-158. EDN: LWQAMW.

7. Коновалова Т. Н. История развития церковно-приходских школ в России во второй половине XIX века // Евразийский Научный Журнал. 2016. № 12. URL: https://journalpro.ru/pdf-article/?id=6170 (дата обращения: 01.10.2024).

8. Никитин С. В. Православная воскресная школа на этапе цивилизационного слома: перспективы развития // Наука и инновации в XXI веке: актуальные вопросы, открытия и достижения : сборник статей XXIX Международной научно-практической конференции, Пенза, 27 апреля 2022 года. Пенза : Наука и Просвещение (ИП Гуляев Г. Ю.), 2022. С. 133-138. EDN: ULJQXG.

9. Певцов Р. Святитель Московский Филарет и реформа духовного образования // Православная книга : сайт. URL: https://orthodox-book.ru/ index.php?option=com_content&view=article&id=82:2011-08-31-17-47-32&catid=9:2011-08-31-16-58-32&Itemid=13 (дата обращения: 15.12.2024).

10. Рязанцева Н. П. Теоретико-педагогическая модель построения народной школы С. И. Миропольского // Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Сер. 4: Педагогика. Психология. 2005. № 1. С. 23-48.

11. Скрынник В. Н. Идея, мировоззрение, идеология. Попытка сравнительного анализа // Вестник Удмуртского университета. Сер.: Философия. Психология. Педагогика. 2017. Вып. 4. Т. 27. С. 408-415.

12. Сухова Н. Ю. «Воспитание юношества, Церкви посвященного»: духовно-учебная реформа 1808-1814 гг. и святитель Филарет // Филаретов-ский альманах. 2011. № 7. С. 140-162.

13. Феодосий (Васнев), митрополит Тамбовский и Рассказовский. Система духовного образования: Россия до 1867 г. // Философия хозяйства. 2019. № 1 (121). С. 215-219.

14. Феодосий (Васнев С. И.), митрополит Тамбовский и Рассказовский. Митрополит Владимир (Богоявленский) о жизни и проблемах российского общества на рубеже XIX-XX веков (к 30-летию обретения святых мощей) // Богословский сборник Тамбовской духовной семинарии. 2022. № 3 (20). С. 59-71. DOI: 10/51216/2687-072X_2022_3_59. EDN: ZUGQSA.

REFERENCES

List of Sources

1. Korsunsky I. K istorii izucheniya grecheskogo yazyka i ego slovesnosti v Moskovskoi Dukhovnoi Akademii [On the history of the study of the Greek language and its literature at the Moscow Theological Academy]. Bogoslovskii vestnik [Theological Bulletin]. 1893, vol. 4, no. 11, pp. 221-259. (In Russian).

2. Listovsky I. S. Filaret, arkhiepiskop Chernigovskii [Filaret, Archbishop of Chernigov]. Russkii arkhiv [Russian Archive]. Moscow, University Printing House (M. Katkov) on Strastnoy Boulevard Publ., 1887. (In Russian). Available at: https://runivers.ru/bookreader/book408965/#page/49/mode/1up (accessed: 01.10.2024).

3. Thaddeus (Uspensky), Archbishop of Tver Tvoreniya [Writings]. Tver, Bulat Publ., 2003, book 2, Notes on Didactics, 335 p. (In Russian).

4. Philaret, Metropolitan of Moscow and Kolomna Sobranie mnenii i otzyvov [Collection of Opinions and Reviews]. St. Petersburg, 1885, vol. 1, 510 p.; St. Petersburg, 1885, vol. 2, 485 p.; St. Petersburg, 1885, vol. 3, 600 p.; Moscow, 1886, vol. 4, 613 p.; Moscow, 1887, vols. 5-6, 1033 p.; St. Petersburg, 1887. Supplementary Volume, 679 p. (In Russian).

5. Florovsky George, Archpriest Puti russkogo bogosloviya [Paths of Russian Theology]. Paris, YMCA-PRESS Publ., 1981, 622 pp. (In Russian).

References

1. Grin’ko K. M. Dukhovno-prosvetitel’skaya deyatel’nost’ arkhiepiskopa Faddeya (Uspenskogo) v kontse XIX - pervom desyatiletii XX v. [Spiritual and educational activities of Archbishop Thaddeus (Uspensky) in the late 19th - first decade of the 20th century]. Vestnik Vyatskogo gosudarstvennogo gumanitarnogo universiteta [Bulletin of the Vyatka State Humanitarian University]. 2012, no. 3-1, pp. 54-57. (In Russian).

2. Grudinina E. V. K voprosu o periodizatsii i problemakh razvitiya russkogo literaturnogo yazyka [On the issue of periodization and problems of the Russian literary language development]. Bogoslovskii sbornik Tambovskoi dukhovnoi seminarii [Theological Collection of Tambov Theological Seminary]. 2022, no. 4 (21), pp. 164-182. DOI: 10.51216/2687-072Х_2022_4_164. EDN: KTXABJ. (In Russian).

3. Evtikhiev P. N. Kontseptsiya vospityvayushchego obucheniya v “Zapiskakh po didaktike” svyashchennomuchenika Fadeya (Uspenskogo) (na primere glavy II) [The concept of educational teaching in the “Notes on Didactics” of the holy martyr Thaddeus (Uspensky) (based on Chapter 2)]. Bogoslovskii sbornik Tambovskoi dukhovnoi seminarii [Theological Collection of Tambov Theological Seminary]. 2022, no. 3 (20), pp. 112-129. DOI: 10.51216/2687-072X_2022_3_112. EDN: YNKYZG. (In Russian).

4. Evtikhiev P. N. Psaltyr’ kak uchebnaya (didakticheskaya) kniga: analiz perspektiv ee ispol’zovaniya v sovremennoi shkole [The Psalter as an educational (didactic) book: an analysis of the prospects for its use in a modern school]. Bogoslovskii sbornik Tambovskoi dukhovnoi seminarii [Theological Collection of Tambov Theological Seminary]. 2019, no. 8, pp. 165-172. (In Russian).

5. Zhuzhgova N. V. Formirovanie istoricheskogo myshleniya v usloviyakh sovremennogo obrazovaniya [Formation of historical thinking in the context of modern education]. Permskii pedagogicheskii zhurnal [Perm Pedagogical Journal]. 2011, no. 2, pp. 91-95. (In Russian).

6. Klinkov A. V. Didakticheskie podkhody k obuchenoyu tserkovnoslavyanskomu yazyku u svyashchennomuchenika Faddeya (Uspenskogo): aspektnyi analiz [Didactic approaches to teaching Church Slavonic from the holy martyr Thaddeus (Uspensky): aspect analysis]. Pravoslavnyi sobesednik [Orthodox Interlocutor]. 2023, no. 1 (31), pp. 152-158. EDN: LWQAMW. (In Russian).

7. Konovalova T. N. Istoriya razvitiya tserkovno-prikhodskikh shkol v Rossii vo vtoroi polovine XIX veka [History of the development of parish schools in Russia in the second half of the 19th century]. Evraziiskii Nauchnyi Zhurnal [Eurasian Scientific Journal. 2016, no. 12 (In Russian). Available at: https:// journalpro.ru/pdf-article/?id=6170 (accessed: 01.10.2024).

8. Nikitin S. V. Pravoslavnaya voskresnaya shkola na etape tsivilizatsionnogo sloma: perspektivy razvitiya [Orthodox Sunday school at the stage of civilizational collapse: development prospects]. Sbornik statei XXIX Mezhdunarodnoi nauchno-prakticheskoi konferentsii “Nauka i innovatsii v XXI veke: aktual’nye voprosy, otkrytiya i dostizheniya” [Proceedings of the 29th International Scientific and Practical Conference “Science and Innovations in the 21st Century: Current Issues, Discoveries and Achievements”]. Penza, Science and Education (IP Gulyaev G. Yu.) Publ., 2022, pp. 133-138. EDN: ULJQXG. (In Russian).

9. Pevtsov R. Svyatitel’ Moskovskii Filaret i reforma dukhovnogo obrazovaniya [Saint Philaret of Moscow and the reform of theological education]. (In Russian). Available at: https://orthodox-book.ru/index.php?option=com_ content&view=article&id=82:2011-08-31-17-47-32&catid=9:2011-08-31-16-58-32&Itemid=13 (accessed: 15.12.2024).

10. Ryazantseva N. P. Teoretiko-pedagogicheskaya model’ postroenie narodnoi shkoly S. I. Miropol’skogo [Theoretical and pedagogical model of building S. I. Miropolsky public school]. Vestnik Pravoslavnogo Svyato-Tikhonovskogo gumanitarnogo universiteta. Seriya IV: Pedagogika. Psikhologiya [Bulletin of the Orthodox St. Tikhon’s University for the Humanities. Series IV: Pedagogy. Psychology]. 2005, issue 1, pp. 23-48. (In Russian).

11. Skrynnik V. N. Ideya, mirovozzrenie, ideologiya. Popytka sravnitel’nogo analiza [Idea, worldview, ideology. An attempt at a comparative analysis]. Vestnik Udmurtskogo universiteta. Seriya “Filosofiya. Psikhologiya. Pedagogika” [Bulletin of the Udmurt University. Series “Philosophy. Psychology. Pedagogy”]. 2017, issue 4, vol. 27, pp. 408-415. (In Russian).

12. Sukhova N. Yu. “Vospitanie yunoshestva, Tserkvi posvyashchennogo”: dukhovno-uchebnaya reforma 1808-1814 gg. i svyatitel’ Filaret [“Education of young people dedicated to the Church”: the spiritual and educational reform of 1808-1814 and Saint Philaret]. Filaretovskii al’manakh [Philaret Almanac]. 2011. no. 7, pp. 140-162. (In Russian).

13. Feodosy (Vasnev), Metropolitan Sistema dukhovnogo obrazovaniya: Rossiya do 1867 g. [The system of theological education: Russia before 1867]. Filosofiya khozyaistva [Philosophy of Economy]. 2019, no. 1 (121), pp. 215-219. (In Russian).

14. Feodosy (Vasnev S. I.), Metropolitan Mitropolit Vladimir (Bogoyavlenskii) o zhizni i problemakh rossiiskogo obshchestva na rubezhe XIX-XX vekov (k 30-letiyu obreteniya svyatykh moshchei) [Metropolitan Vladimir (Bogoyavlensky) on life and problems of Russian society at the turn of the 20th century (on the 30th Anniversary of the Discovery of the Holy Relics)]. Bogoslovskii sbornik Tambovskoi dukhovnoi seminarii [Theological Collection of Tambov Theological Seminary]. 2022, no. 3 (20), pp. 59-71. DOI: 10/51216/2687-072X_2022_3_59. EDN: ZUGQSA. (In Russian).

Downloads

Published

2025-04-04

Issue

Section

Church-practical sciences

Categories

How to Cite

Continuity of pedagogical approaches of St. Philaret (Drozdov) and Hieromartyr Thaddeus (Uspensky) in performing the system of spiritual education in Russia: on the formulation of the problem. (2025). Theological Collection of Tambov Theological Seminary , 1 (30), 181-201. https://doi.org/10.51216/2687-072X_2025_1_181-201

Most read articles by the same author(s)